Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M45i76c23h24a48l 37S16e68d89m58í36k 3699645656711

Reaguji se zpožděním, nefungují mi nové RSS.

Láska je v křesťanském pojetí opravdu velká věc. Bůh je láska a člověk je obrazem Božím; partnerská láska je dar, který tento obraz nejvíce naplňuje. SZ i NZ jsou nabité analogiemi mezi partnerskou láskou a láskou mezi Bohem a člověkem.

Možnost NENAPLNĚNÉ lásky podle mne přirozeně vyplývá z lidské svobody. Chtít musí oba. Určitý stupeň bolesti z nenaplněné lásky je myslím také přirozený. Mnoho autorů varuje před pojetím Boží vůle jako předem nalinkované cesty jediného správného partnera, školy, zaměstnání atd. Váží si naší svobody a chce naše odpovědné rozhodování; neopouští nás ani po nepříliš dobrém rozhodnutí (viz cesta učedníků do Emauz).

Dramaticky NEŠŤASTNÁ láska důsledkem hříchu asi je, protože při zdravém Bohem chtěném vývoji má člověk dost prostředků k tomu, aby se se situací vyrovnal sám nebo mu pomohlo okolí.

"Zamilování jsem zakoušel jako něco strašně vážného, něco, z čeho se nesmí stát nějaký terč vtípků či uculujícího se pochichtávání a usmívání - to mi vždy přišlo jako skoro zločinná degradace té svaté a vážné skutečnosti" - jednak si myslím, že to uculování bývá většinou v dobrém, a spojení vážných věcí s humorem má nejen v křesťanství hlubokou tradici. Humor dokáže odlehčit tíživou situaci, zvlášť pokud přijde "zevnitř". Augustinův teologický problém s Nejsv. trojicí byl vyřešen vtipem s nabíráním moře do mušle. Mnozí světci měli velký smysl pro humor, také stigmatizovaný P. Pio.

0/0
14.4.2016 9:32

J11a75r65d63a 42C80h83o38v53a26n62e92c 6451895413149

Znáte nějaký případ nešťastné lásky u zvířat?

0/0
4.4.2016 11:30

M14i88l75a25n 27S30t62e69h56l90í73k 7510499173821

Vy jste se jich ptal ? :-)

0/0
4.4.2016 11:43

J49a49k58u45b 65M78o30r16a47v60č48í69k 4968850443700

To je dotaz na mne? Pokud ano, asi neznám, ale nijak jsem se o to nezajímal.

0/0
4.4.2016 14:30
Foto

K78a58r54e31l 79B88o49h54á79č23e95k 1171507166414

Chtělo by to přesnou definici nešťastné lásky :)

0/0
4.4.2016 9:14

J87a45k43u22b 53M86o53r74a34v83č82í37k 4648780603640

Především láska (či zamilování) neopětované, ale víceméně jakákoliv láska, která neskončí trvalým šťastným manželstvím.

+1/0
4.4.2016 10:04
Foto

K82a22r30e94l 92B94o85h12á59č98e14k 1651527826234

No...já to napsal spíše proto, abych dal najevo, že těch problémů před řešením případné teologie je tam více :)

Neopětované zamilování nepovažuji za žádnou lásku, protože pak bych musel dát rovnítko i k psychopatické jednostranné závislosti ...například :)

A definovat lásku jako "především lásku"...také nepovažuji za vhodné proto, aby se mohl řešit problém s láskou související ...například :)

0/0
4.4.2016 10:08

J64a40k29u59b 33M63o73r89a83v35č82í29k 4478960603840

Psychopatická jednostranná závislost by bez prvotního hříchu taky neexistovala. Neopětovaná zamilování za lásku samozřejmě považuji, byť je zamilování láskou v čemsi podstatném nedokonalou.

Další věta byla, mám-li použít závorkovou notaci, formulována jako "především (láska neopětovaná)", nikoliv "(především láska) neopětovaná"

0/0
4.4.2016 14:33

E74v28a 57K22o94r29b21e48l92o59v40á 4612536822

Žádný prvotní hřích neexistuje. To si vymysleli muži, aby ospravedlnili svoji nadvládu nad ženami.

0/−1
3.4.2016 22:58

M86i31r51o70s27l95a44v 28Š37i11m19o31n 3460694192743

Ještě k minulému příspěvku: Myslím si, že láska k Bohu nemá s city a pocity nic společného - a naopak. Boha miluje, kdo jedná podle jeho přikázání. Přikázání lze chápat i jako ukazatele cesty. Řídit se spisy svatých může být kontraproduktivní, protože každý člověk je jiný a někteří svatí byli tak trochu pomatení, čili následovat jejich rady může vést k témuž.

0/0
3.4.2016 21:13

M47i14r98o23s38l46a94v 69Š28i45m29o79n 3660724322213

Myslím si, že z teologického hlediska je veškeré utrpení následkem dědičného hříchu. Stejně to lze chápat jako součást Boží pedagogiky, neboť Bůh je láska, a když trestá, mělo by to vést k dobrému. Jenže dobrá vůle je narušena dědičným hříchem ... et hoc iterum et iterum. :-)

0/0
3.4.2016 20:57

J46a10k47u60b 77M76o79r64a49v55č90í55k 4138720823500

No mi jde vyloženě o to, jestli by nešťastná láska existovala, i kdyby nedošlo k prvotnímu hříchu. Že může být ve stavu "po prvotním hříchu" použita i pedagogicky, určitě nezpochybňuji.

0/0
3.4.2016 21:24

J38a27r21d35a 62C39h53o50v36a80n51e81c 6751645613639

Samozřejmě že ne, neb by zde nebyla hříšná touha vlastnit a ovládat druhého člověka.

0/0
4.4.2016 13:43





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.