Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MS

Technická poznámka: Důkaz kruhem je z oblasti formální logiky. Zde jsou použité pojmy natolik komplexní, že terminologie formální logiky není vhodná. Spíš lze říct, že jednotlivá tvrzení nejsou na sobě zcela nezávislá.

2 0
možnosti
JM

Říci, že na sobě "nejsou zcela nezávislá", mi zase přijde jako přílišné zlehčení toho problému.

Nicméně, jak to celé tedy vidíte vy? V čem s tím, co jsem v textu napsal, souhlasíte, a s čím ne? Váš názor mne zajímá.

0 0
možnosti
MS

Správná autorita je v evangeliích popsána jako přirozená autorita vyplývající ze služby. Kdo chce být první, ať je služebníkem všech, nebo umývání nohou apoštolů před poslední večeří. Moc odpouštět hříchy je opět zprostředkovanou službou, která při správné aplikaci nejednou znamená reálné obrovské ulehčení, kterého zúčastnění nejsou jen vlastními silami schopni. Ověření autority církve je v evangeliích uvedeno jako plody, které její služba má přinášet; a také přísné hodnocení stavu, pokud se poslání zpronevěří: "Vy jste sůl země. Jestliže sůl ztratí chuť, čím bude osolena? Nehodí se již k ničemu, než aby ji vyhodili a lidé po ní šlapali."

Nabízí se zde nejen zaplnění v článku popsané trhliny ve zdůvodnění autority církve, ale spíš její trochu jiné pojetí. Lze vidět určitou analogii k přírodním vědám, kde teorie musí být potvrzena experimentálními daty.

V pozdější době je uvedené evangelijní pojetí autority církve mj. díky interakcí se světskou mocí často zastřené. A pokud někdo nevidí kladné plody působení církve, často se ji snaží podle uvedené citace dostat (marxistickou terminologií) na smetiště dějin. Další tak ale činí i z jiných důvodů.

0 0
možnosti
JM

Díky za komentář.

"Lze vidět určitou analogii k přírodním vědám, kde teorie musí být potvrzena experimentálními daty."

Asi ano. Analogie má však dle mne značné meze v tom, že v přírodních vědách se požaduje, resp. platí, principielní opakovatelnost experimentu a také jeho "veřejné ověření". Obojí křesťanství nemůže dodat, a řekl bych, že to nemůže principielně. To často křesťanství vytýkají (do určité malé míry asi oprávněně) scientističtí ateisté: tvrdí, že oni mohou nabídnout ověření experimentem s těmito kvalitami, zatímco u křesťanství to principielně nejde.

"Správná autorita je v evangeliích popsána jako přirozená autorita vyplývající ze služby. Kdo chce být první, ať je služebníkem všech, nebo umývání nohou apoštolů před poslední večeří."

Jde o to, jestli se toto pojetí dá aplikovat i na církev, nakolik je církví učící. Jak to vidíte? Já si tím nejsem jist.

"Ověření autority církve je v evangeliích uvedeno jako plody, které její služba má přinášet"

Plody působení církve jsou jistě značné, hodnotné a je jich mnoho. Nicméně: jaké historické ověřující a přesvědčující plody této autority by jste přednesl např. nějakému otevřenému ateistovi nebo agnostikovi?

0 0
možnosti
  • Počet článků 123
  • Celková karma 6,50
  • Průměrná čtenost 1030x
Ostravák a etnický čechoslovák. 

Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube kanál: 

https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky