Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JC

Zajímavé. Těším se na pokračování.

MKR jsem odebíral od začátku do konce a Te Deum stále odebírám, ale čím dál méně pečlivě ho čtu.

Bratři Dominikáni skutečně výrazně tendují k tradicionalismu. Ale přes to zůstává většina z nich důsledně na posicích církve katolické, tedy všeobecné (což o Kněžském bratrstvu sv. Pia X nelze již tak spolehlivě říci, že by byli katoličtí, tedy všeobecní).

Tradiční mše podle tridentského ritu se u nás slouží každý týden, nikoli však v neděli. Jsem za to vděčný, neboť jsem si mohl znovu připomenout svůj dojem z dětství, jak jsem si ho pamatoval: kněz a ministranti chodí sem a tam a něco si brumlají a všichni ostatní se nudí a nikdo nerozumí, co si kněz pro sebe povídá, pročež aspoň zpívají (je-li jich na to dost).

Na "nové" mši jsem účastníkem, na "staré" mši jsem jen divákem, navíc divákem nerozumějícím. Nebudu se přeci učit latinu jen proto, abych mohl najít vztah k Ježíši, který sám ovšem latinsky veřejně nemluvil a latinsky mluvící Římané ho ukřižovali.

Výraznou nechuť k názorům těch ultratradicionalisů jsem získal, když jeden z nich začal rušit v dětských mších novější písně a trval na tom, aby se zpívaly jen ty staré 100-300 roků. Tvrdit v dvoutisícileté instituci že to, co je včerejší, je špatné, protože dobré je jen to, co je předvčerejší, je zoufale nesmyslné. Z pohledu 2 tisíc roků je i ten Michna "nechutný modernista".  Rád si zazpívám Hospodine, pomiluj ny, nebo Sv. Václave, vévodo české země, ovšem vždy jsem si vědom, že jde o skladby poměrně mladé, trvající méně než polovinu života naší církve.

Přesto ale neodsuzuji tradicionalisty. Je dobré nezahazovat to, co bylo a dlouho fungovalo. Je dobré připomínat si minulost. Je dobré umožnit každému jeho vlastní cestu, to, co jemu samému v nitru resonuje. Každý s Bohem mluvíme jinak.

1 1
možnosti
JM

Neřekl bych, že bratři dominikáni, alespoň takto obecně řečeno, tendují k tradicionalismu, natož výrazně. Možná někteří jedinci jako Efrém Jindráček nebo snad i Štěpán Filip, ale v globále asi těžko. Jinak by mohli těžko v Praze pořádat debaty o dialogu křesťanství a marxismu nebo debatu s Martinem C. Putnou.

"Tvrdit v dvoutisícileté instituci že to, co je včerejší, je špatné, protože dobré je jen to, co je předvčerejší, je zoufale nesmyslné."

Původně jsem chtěl v textu uvést, že u tradicionalistů je velmi častý tzv. argumentum ad antiquitam (http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_tradition), tak to uvádím aspoň v komentáři. Předpokládám, že dotyčný tradicionalista o němž píšete by to obhajoval tím, že v těch písních starých méně než sto let se nelze vyhnout "nebezpečí modernismu".

Píšete, že "Tradiční mše podle tridentského ritu se u nás slouží každý týden, nikoli však v neděli." Pokud to není tajné, kde to je, to "u nás"?

0 0
možnosti
  • Počet článků 123
  • Celková karma 6,50
  • Průměrná čtenost 1030x
Ostravák a etnický čechoslovák. 

Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube kanál: 

https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky