Je nešťastná láska důsledkem prvotního hříchu?
Fenomén zamilování hodnotíme různě. Pravděpodobně dost lidí jej bere jen jako jakousi excitaci hormonů, která může, ale také nemusí být vstupní branou do reálné, skutečné lásky, kterou dle těchto lidí zamilování samozřejmě není. Zamilování z tohoto hlediska v životě přichází a zase odchází, střídá se jeho objekt, a není třeba se nad tím nijak dál pozastavovat, dělat z toho vědu a hlavně už vůbec, pokud zůstane nenaplněno, z něj nedělat nějaké životní tragédie, které radikálně zpřeházejí náš život, natož snad motiv k sebevraždě, jak to předestřel Goethe v Utrpení mladého Werthera (knihu jsem nečetl, jen v obryse vím, o čem zhruba je).
Od přirozenosti jsem nepatřil a nepatřím k lidem, který by k zamilování měli tento přístup. Měl jsem opravdu přístup spíše opačný. Zamilování jsem zakoušel jako něco strašně vážného, něco, z čeho se nesmí stát nějaký terč vtípků či uculujícího se pochichtávání a usmívání - to mi vždy přišlo jako skoro zločinná degradace té svaté a vážné skutečnosti, že se někdo (resp. především samozřejmě já) zamiloval a že se pro něj objekt zamilování stal doslova smyslem života. A pro mne jedno z mých - jak jinak, než nešťastných - zamilování, ke kterému došlo, když mi bylo 18, v důsledku znamenalo - i když by to na mne mé okolí nepoznalo - opravdu zlom v životě, a to takový, že největší: dodnes dělím svůj život především na "před dotyčnou" a "po dotyčné", resp. před 18ti lety a po 18tém roku. Něco malinko jsem o tom zmínil už zde.
Křesťanství chápe tento svět jako svět, se kterým je něco ukrutně, strašlivě v nepořádku, a to zcela principielně a základně. Proč? Protože je to svět, v němž se zabíjí, krade, nenávidí, mučí, podvádí, lže ... a spousta dalšího zla. Je to svět, v němž je zlo, a to zlo si žádá - vedle jeho eliminace, která se stále nedaří - také vysvětlení; proč je, odkud se vzalo atp. Křesťanství má na tuto otázku odpověď v prvotním hříchu prvních lidí, Adama a Evy. A co chci nyní především napsat je, že mezi tyto perverze reality osobně řadím i nešťastnou lásku. To, že se lidé nešťastně zamilovávají, je podle mne opět "perverzí reality", znak toho, že s tímto světem není něco v pořádku. Že ve světě, který by v pořádku byl a v němž by k prvotnímu hříchu nikdy nedošlo, by žádná nešťastná, neopětovaná láska neexistovala. V něm by se člověk zamiloval pouze jednou, a to do protějšku, který by si pak reálně vzal za ženu/muže. Věděl by tedy, že když se zamiloval, má vyhráno, protože to dopadne dobře, protože se zamiloval do svého budoucího celoživotního partnera.
Ale je to skutečně tak? Nijak nyní neskrývám, že výše popsané je úplně ze všeho nejvíc mým zbožným a ohromným přáním: strašně toužím, aby to tak bylo. Onu svou "hlavní nešťastnou lásku" jsem však, jak popisuji ve výše odkazovaném blogu, tehdá ve finále vyhodnotil jako součást Boží pedagogiky - jako něco, co mi Bůh záměrně seslal, ovšem pouze za pedagogickými účely, s tím, že dotyčná se pak samozřejmě vdá za někoho jiného a já na ni zapomenu. Jestli jsem ji tak vyhodnotil pravdivě či mylně, nevím, a možná se to nedozvím ani v posmrtném životě, pokud tento existuje. Nicméně svět, v němž není žádné z výše zmiňovaných zel, ale je v něm nešťastná láska - právě jako jeden z možných prostředků Boží pedagogiky - je představitelný, a někomu se třeba vůbec nemusí jevit nijak skandální.
A tak všechny předchozí odstavce jsou vlastně jen takovou předmluvou (či doslovem?) k otázce, která byla položena již nadpisem a kterou nyní kladu na přítomné čtenáře - křesťany: jak to vidíte vy? Je nešťastná láska důsledkem prvotního hříchu? A jak byste svou odpověď zdůvodnili? Připadá vám přítomnost nešťastné lásky v realitě jako její perverze, nebo ne? Jsem zvědav na vaše komentáře.
Jakub Moravčík
Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?
Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.
Jakub Moravčík
Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?
Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.
Jakub Moravčík
Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka
Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování
Jakub Moravčík
Historicko-apologetické kapely. Měly by smysl?
Moderní populární hudba je dlouhodobě produkována nejen pro zábavu, ale také pro určité "ideové" účely. Početná množina hudebních fanoušků takové zaměření moderní populární hudby odmítá, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.
Jakub Moravčík
Pavla J. Hejátka chtějí zavřít na 7-9 let.
Dnes v podstatě jen krátký "oznam" o dalším politickém procesu, kterých nám začalo nebezpečně přibývat.
Jakub Moravčík
Lékařům, co nás opět nutí do náhubků
Nedávno mi na firemní mail přišlo oznámení o termínu periodické „šestileté“ prohlídky u závodního (firemního) lékaře. Banální věc, o které nemá smysl psát blog, kdyby ...
Jakub Moravčík
(Ne)katolíku Fialo, buď chlap a aspoň se víry zřekni veřejně. Nebo se obrať.
Původně jsem malinko uvažoval o tom, že tento text nazvu resp. z něj učiním otevřený dopis Petru Fialovi. Ale nakonec bude lepší jej tak nenazvat, byť je opravdu stínovému premiérovi Ukrajiny věnován.
Jakub Moravčík
Patriot fest: začátek vlastenecké hudební scény? (foto uvnitř)
Tento text měl být venku už minulé pondělí, ale protože prostě nebyl čas jej dát dohromady, tak je venku o týden později. Rozhodně pořád lepší, než nic.
Jakub Moravčík
Leninův dotaz: Co dělat?
V době, v níž vládne všeobecná iracionalita a hysterie, je obtížné psát racionální texty. Přesto se snad najde pár těch, kteří dnešní iracionalitě a hysterii nepodlehli. Pro ty, kteří podlehli, dnešní text určitě není.
Jakub Moravčík
Apologeticko-ďábloadvokační blog 3: pohani, židovství a nastavená tvář
Už jsem si asi ani nemyslel, že tento seriál bude ještě pokračovat (a když už, tak určitě ne „pohanským“ tématem), ale nakonec pokračovat bude a ještě naposled se v něm tématu pohanství přece jen dotknu.
Jakub Moravčík
"Stalking" Milana Kubka? Ano, ale ...
„Nemám radost z toho, že někdo stalkuje MUDr. Kubka a odsuzuji výhrůžky násilím jemu i jeho rodině.“ uvedl nejmenovaný muž, který se nejeví jako covid-vaxer, ve statusu na facebooku. V čem s ním souhlasím a v čem ne?
Jakub Moravčík
Vypukne povstání blogerů na Aktuálně a rozšíří se i na iDnes?
Rychlý a krátký komentář k hypercenzurní aktivitě Aktuálně.cz vůči třem svým blogerům (Jan Tománek, Jana Zwyrtek Hamplová, Jan Hnízdil) a k možné reakci ostatních "aktualistických" blogerů na tento počin.
Jakub Moravčík
Na nákupní frontě klid. Ještě tak měsíc?
Dlouho jsem nic nenapsal (leckomu to jistě nechybělo) a možná zase dlouho nenapíšu. Nebyl čas, a příliš ani potřeba. I když potěšil mail od jedné čtenářky, která mi mou dlouhou pauzu připomněla. Tak ji teď zkusím krátce přerušit.
Jakub Moravčík
Každý, kdo je pro svobodu (i po) projevu, musí být Rebornem i Walterem Kraftem
O některých zlých věcech, jako jsou např. odsouzení jedinců za svobodu slovně-obrazového projevu (slovem či např. náboženskými symboly) se musí psát pořád dokola. Jinak tyto svobody definitivně umřou - naší vinou.
Jakub Moravčík
Dvakrát u pravoslavného Gorazda v Olomouci (z části fotoblog)
V uplynulých pár týdnech jsem dvakrát navštívil pravoslavný kostel sv. Gorazda v Olomouci - poprvé v rámci Noci kostelů a podruhé přímo na nedělní liturgii. Přináším malou reportáž jako - doufám - "předkrm" něčeho většího.
Jakub Moravčík
Kdo má kde na Zemi žít? Uvedení do problému
Po delší době budu konečně psát o něčem jiném, než o covidu a politice, a vrátím se z části i k filosofii, která mému blogu jasně dominovala v prvních pár letech jeho existence. A v souvislostech trochu zabrousím i do křesťanství.
Jakub Moravčík
Když přišli pro pravoslavného kněze, nemlčím, ač nejsem pravoslavný
V té naší ČTR (viz můj před-předminulý blog o případu Benedikta Čermáka) řádně přituhuje den za dnem a vypadá to, že bude třeba se na to nějak prakticky připravit. Co se stalo tentokrát?
Jakub Moravčík
Proč se vlastně ani netěším, až si zase budu moci dát pivo v hospodě
Máme tu prozatimní papírový konec nouzového stavu a již pár dní před ním se na facebooku začaly objevovat příspěvky ve stylu, jestli se už těšíme, až si zase dáme pivko někde venku na zahrádce.
Jakub Moravčík
Šesté zastavení: Veronika podává Pánu Ježíši respirátor
Dnešní glosa bude zčásti takovou "blbostí" pokoušející se být vtipnou (s doufáním, že nebude hloupá), ale z části i takovým nepřímým "glosujícím apelem" na katolické bratry a sestry, kteří podléhají covidové hysterii.
Jakub Moravčík
Je suis Benedikt Čermák aneb žijeme v ČTR (České tyranské republice)
Když se vláda bojí svého lidu, je to demokracie. Když se lid bojí své vlády, je to tyranie. Který že americký politik to řekl? Rozsudek z předvčerejška u nás tu tyranii každopádně nastoluje. Či již nastolenou upevňuje?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 123
- Celková karma 6,51
- Průměrná čtenost 1030x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw