Nejsi katolík (papeži Františku). Opravdu?
Mezi ty dotyčné má patřit - možná na prvním místě - i papež František (ale také spousta dalších: Halík, Vacek, Marek Orko Vácha, různí nejmenovaní obyčejní věřící atp). A to ve mne znovu vyvolalo otázku, jaká že vlastně je definice katolictví a hlavně, jaká jsou kritéria "bytí katolíkem". Co musí někdo splňovat, aby katolíkem byl, popř. nesplňovat, aby jím nebyl? Vybavilo se mi, že v této otázce je mnohem víc nejasností než se zdá, a chtěl bych je nyní předestřít.
V zásadě se domnívám, že existují tři možná kritéria bytí katolíkem. Katolík je ten, kdo:
- má katolickou víru, ANEBO
- je katolicky pokřtěn, ANEBO
- je katolicky pokřtěn a zároveň má katolickou víru
Pojďme si postupně projít všechny tři možnosti a to odzadu.
Třetí: katolík je ten, kdo je katolicky pokřtěn a má katolickou víru. Toto kritérium se zdá být velmi blízké Ježíšovým slovům: kdo věří a dá se pokřtít, bude spasen. Myslím, že toto kritérium stojí na definici křtu. Pokud se křtem myslí pouze to, co pod ním všichni nejčastěji myslí, tedy standardní křest vodou, pak je toto kritérium nepravdivé i podle samotných katolíků. Ti totiž uznávají tzv. křest krve a křest touhy, i když zdůrazňují, že se jedná o tzv. mimořádné cesty ke spáse a že jsou spíše vyjímečné. Pokud bychom tedy tyto "alternativní způsoby křtu" do definice křtu zařadili, pak je toto kritérium žhavým kandidátem na to, být tím správným kritériem.
Druhé: katolík je ten, kdo je katolicky pokřtěn. Toto kritérium by bezesporu zastávalo nejméně křesťanů/katolíků. Tohle kritérium totiž, řekl bych, implicitně nezahrnuje varianty křtu touhy a krve. Katolíky by podle tohoto kritéria však byli i všichni ti, kteří byli pokřtěni jako nemluvňata a v dospělém věku svou víru explicitně popřeli. Zdá se tedy být špatným kritériem; přesto však právě ona pokřtěná nemluvňata nechávají toto kritérium zčásti "ve hře", což bude však zřetelné až z kritéria prvního, viz níže. Je také dobré připomenout, že podle křesťanů je křest nesmazatelným znamením (neexistuje žádné "odkřtění"), což je pro toto kritérium také určitým plus.
První: katolíkem je to, kdo má katolickou víru. To je myslím nejčastější a nejprosazovanější definice; řekl bych, že mezi tradicionalisty určitě. Nemusíme nyní řešit, co je a co není katolická víra: beru to nyní jako jakousi černou skříňku. V kontextu tématu, tedy tvrzení, že někdo - např. papež František - není katolík, nás zajímá především to, jak poznat, že někdo katolík je, popř. není. A to je rozhodně mnohem větším problémem, pokud platí toto kritérium, než kdyby platilo kritérium druhé. U něj bychom jen dohledali křestní list a bylo by to; samozřejmě, nemůžeme vyloučit možnost, že kněz křtění daného jedince jen předstíral: vyslovoval sice křestní formuli a poléval křtěnce vodou, ale v duchu explicitně popřel úmysl křtít a ke křtu tak nedošlo. Ovšem stal se vůbec takový případ někdy v dějinách? A i kdyby ano, strašně těžko by se to poznávalo, pokud by to dotyčný kněz někdy později nezveřejnil.
Nicméně, a to je hlavní dotaz: jak poznat, že někdo skutečně má, popř. skutečně nemá, katolickou víru? Pokud pomineme nějaké hypotetické nadpřirozené a vlastním úsilím neosvojitelné možnosti, jak to poznat, pak máme jedinou možnost: poznat to z chování dotyčného jedince.
Zde ovšem hned vyvstávají dva, byť trochu hypotetické problémy. Totiž, někdo, kdo katolickou víru ve skutečnosti nemá, může svým chováním dokonale předstírat, že ji má. A nebo taky někdo, kdo katolickou víru ve skutečnosti má, může předstírat - byť za cenu hříchu lhaní - že ji nemá. A nyní mi ukažte, kde je absolutně spolehlivé kritérium, kterým bychom u těchto předstíračů my pozemšťané poznali, že nám svým chováním nelžou. Jinou metodu, než odečítat to, co je skryto uvnitř jedince, z jeho chování a (dlouhodobé) životní konzistence, prostě nemáme. Ale pak - i když, jak jsem uvedl, je takové dlouhodobé předstírání spíše jen hypotetickou možností - nejsme uchráněni toho, že jsme se nechali napálit. Dává nám to ovšem dostatečný důvod o někom tvrdit, že není katolík? Možná v morálním smyslu ano, v absolutním smyslu zcela jistě ne. Nehledě na to, že pokud je katolická víra jakožto přítomná v člověku nadpřirozeným Božím darem, tak její přítomnost či nepřítomnost nelze rozpoznat už vůbec. Neboť jak by se takové rozpoznávání vlastně mělo dít?
Dále: pokud katolík zhřeší, tak tím nepřestává být katolíkem. Pokud by někdo tvrdil, že to platí jen u některých hříchů, měl by ukázat u kterých to neplatí a proč.
Dále je zde také možnost, že přítomnost katolické víry v jednotlivci není nic "spojitého", souvislého, a že se katolická víra v jedinci střídavě nachází a nenachází. A to nikoliv v intervalech řekněme roků či desetiletí, nýbrž teoreticky i hodin a minut, s tím, jak katolík střídavě o něčem z katolické nauky pochybuje, popírá - a zase se vrací a své pochybování a popírání odvolává. Je sice otázka, jak takové kolísání sladit s tvrzením, že víra je nadpřirozená milost: znamená to, že Bůh střídavě - tedy třeba i co hodinu - takovou milost odebírá a zase dává, v reakcích na to, jak dotyčný jedinec kolísá? Nevím. Každopádně nám tahle varianta opět nedává dostatečný důvod k tomu, abychom o někom suverénně tvrdili, že není katolíkem. Minimálně proto, že bychom to mohli tvrdit zrovna v intervalu, kdy dotyčný katolíkem je, i když dříve se nám zdálo, že jím není.
Velmi zapeklitá je varianta pokřtěných nemluvňat. Když je nemluvně pokřtěno, je katolíkem, nebo není? Proti tvrzení, že není, by se jistě spousta katolíků, zvlášť katolických maminek, ohradila. Na druhou stranu se zdá, že pokud jsou katolíky, pak nemůže platit kritérium, které vyžaduje přítomnost katolické víry. A nyní se dostávám k - přiznávám - pro mne velmi kontroverzní záležitosti a to tzv. zástupné víře. Podle katolické církve totiž za děti, ještě neschopné věřit samy za sebe, věří rodiče.1 Otázkou ovšem je, jestli zástupná víra není to stejné, jako kulatý čtverec. Pokud by kulatým čtvercem byla, pak buď pokřtěné nemluvně není katolík, nebo neplatí kritérium, dle nějž být katolíkem znamená mít katolickou víru. A každopádně je aspoň zčásti zpochybněna legitimita křtu nemluvňat, což je ovšem z katolického hlediska hodně silné tvrzení a tenký led. Já tuhle otázku nyní zakončím pouze tím, že vyzvu, aby někdo smysluplnost zástupné víry dobrými argumenty, např. z nějakých analogií z běžného života, zkusil obhájit (za dobrý argument bych ale asi nepovažoval tvrzení "dělalo se to tak vždycky") a pokud je zde někdo, kdo zná historii pojmu zástupné víry, její vznik a případně vývoj, moc jej prosím, aby o tom napsal něco do komentáře.
To nás přivádí k poslední variantě a sice k té, že by někdo mohl říct, že kritérum toho, zda někdo je či není katolík, je závislé na kontextu a situaci. V tom smyslu, že jiné kritérium platí pro nemluvňata, jiné pro dospělce, jiné pro toho, kdo je ve víře málo vzdělán, jiné pro toho, kdo hodně. Když pomineme, že situačně-kontextuální záležitosti ve věcech víry a morálky nemají hlavně konzervativní katolíci rádi (vidí v tom čertíka relativismu, situační etiky atp.), pak pokud "situační kritérium" opravdu platí, rád bych si to přečetl z nějakého oficiálního katolického závazného textu. Tak kdyby mne na něj mohl někdo odkázat ...
Doufám, že se mi podaří tímto textem trochu rozvířit debatu na toto téma. Každopádně se domnívám, že je o čem polemizovat, k čemu argumentovat, co obhajovat. A ono rychlé a suverénní označování druhých za nekatolíky považuji za velice silné tvrzení a vůbec bych s takovým označováním nespěchal. Možná jsme zde v analogické situaci, na jakou se vztahuje Augustinovo "hřích nenávidět, hříšníka milovat". Tak jako jsme schopni rozlišovat mezi člověkem a jeho skutky, tak - když už to někdo má potřebu dělat - označujme za nekatolické jednání a mluvení, ale ne jednajícího a mluvícího člověka. Označujeme-li jej za nekatolíka, nárokujeme si poznání, které s největší pravděpodobností nemáme, a tudíž pravděpodobně jednáme špatně.
A na úplný závěr si už zcela mimo téma neodpustím znovu připomenout můj důležitý text o umírněném katolickém antinatalismu. Snad se mi jednou podaří jej napsat znovu ve srozumitelnější a polopatičtější podobě.
Poznámky:
1. Zde se nabízí ještě jeden myšlenkový experiment a možná ne až tak nereálný, jak se na první pohled zdá. Představme si, že rodiče, popř. jeden rodič (pokud jde o manželství věřící a nevěřící strany), dal(i) své dítě pokřtít jako nemluvně. Brzy po té by ale ztratil(i) víru a tím pádem by za své dítě zástupně nevěřil(i). Znamenalo by to, že by dotyčné dítě přestalo být katolíkem? Nevím, ale zajímají mne vaše názory.
Jakub Moravčík
Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?
Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.
Jakub Moravčík
Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?
Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.
Jakub Moravčík
Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka
Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování
Jakub Moravčík
Historicko-apologetické kapely. Měly by smysl?
Moderní populární hudba je dlouhodobě produkována nejen pro zábavu, ale také pro určité "ideové" účely. Početná množina hudebních fanoušků takové zaměření moderní populární hudby odmítá, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.
Jakub Moravčík
Pavla J. Hejátka chtějí zavřít na 7-9 let.
Dnes v podstatě jen krátký "oznam" o dalším politickém procesu, kterých nám začalo nebezpečně přibývat.
Jakub Moravčík
Lékařům, co nás opět nutí do náhubků
Nedávno mi na firemní mail přišlo oznámení o termínu periodické „šestileté“ prohlídky u závodního (firemního) lékaře. Banální věc, o které nemá smysl psát blog, kdyby ...
Jakub Moravčík
(Ne)katolíku Fialo, buď chlap a aspoň se víry zřekni veřejně. Nebo se obrať.
Původně jsem malinko uvažoval o tom, že tento text nazvu resp. z něj učiním otevřený dopis Petru Fialovi. Ale nakonec bude lepší jej tak nenazvat, byť je opravdu stínovému premiérovi Ukrajiny věnován.
Jakub Moravčík
Patriot fest: začátek vlastenecké hudební scény? (foto uvnitř)
Tento text měl být venku už minulé pondělí, ale protože prostě nebyl čas jej dát dohromady, tak je venku o týden později. Rozhodně pořád lepší, než nic.
Jakub Moravčík
Leninův dotaz: Co dělat?
V době, v níž vládne všeobecná iracionalita a hysterie, je obtížné psát racionální texty. Přesto se snad najde pár těch, kteří dnešní iracionalitě a hysterii nepodlehli. Pro ty, kteří podlehli, dnešní text určitě není.
Jakub Moravčík
Apologeticko-ďábloadvokační blog 3: pohani, židovství a nastavená tvář
Už jsem si asi ani nemyslel, že tento seriál bude ještě pokračovat (a když už, tak určitě ne „pohanským“ tématem), ale nakonec pokračovat bude a ještě naposled se v něm tématu pohanství přece jen dotknu.
Jakub Moravčík
"Stalking" Milana Kubka? Ano, ale ...
„Nemám radost z toho, že někdo stalkuje MUDr. Kubka a odsuzuji výhrůžky násilím jemu i jeho rodině.“ uvedl nejmenovaný muž, který se nejeví jako covid-vaxer, ve statusu na facebooku. V čem s ním souhlasím a v čem ne?
Jakub Moravčík
Vypukne povstání blogerů na Aktuálně a rozšíří se i na iDnes?
Rychlý a krátký komentář k hypercenzurní aktivitě Aktuálně.cz vůči třem svým blogerům (Jan Tománek, Jana Zwyrtek Hamplová, Jan Hnízdil) a k možné reakci ostatních "aktualistických" blogerů na tento počin.
Jakub Moravčík
Na nákupní frontě klid. Ještě tak měsíc?
Dlouho jsem nic nenapsal (leckomu to jistě nechybělo) a možná zase dlouho nenapíšu. Nebyl čas, a příliš ani potřeba. I když potěšil mail od jedné čtenářky, která mi mou dlouhou pauzu připomněla. Tak ji teď zkusím krátce přerušit.
Jakub Moravčík
Každý, kdo je pro svobodu (i po) projevu, musí být Rebornem i Walterem Kraftem
O některých zlých věcech, jako jsou např. odsouzení jedinců za svobodu slovně-obrazového projevu (slovem či např. náboženskými symboly) se musí psát pořád dokola. Jinak tyto svobody definitivně umřou - naší vinou.
Jakub Moravčík
Dvakrát u pravoslavného Gorazda v Olomouci (z části fotoblog)
V uplynulých pár týdnech jsem dvakrát navštívil pravoslavný kostel sv. Gorazda v Olomouci - poprvé v rámci Noci kostelů a podruhé přímo na nedělní liturgii. Přináším malou reportáž jako - doufám - "předkrm" něčeho většího.
Jakub Moravčík
Kdo má kde na Zemi žít? Uvedení do problému
Po delší době budu konečně psát o něčem jiném, než o covidu a politice, a vrátím se z části i k filosofii, která mému blogu jasně dominovala v prvních pár letech jeho existence. A v souvislostech trochu zabrousím i do křesťanství.
Jakub Moravčík
Když přišli pro pravoslavného kněze, nemlčím, ač nejsem pravoslavný
V té naší ČTR (viz můj před-předminulý blog o případu Benedikta Čermáka) řádně přituhuje den za dnem a vypadá to, že bude třeba se na to nějak prakticky připravit. Co se stalo tentokrát?
Jakub Moravčík
Proč se vlastně ani netěším, až si zase budu moci dát pivo v hospodě
Máme tu prozatimní papírový konec nouzového stavu a již pár dní před ním se na facebooku začaly objevovat příspěvky ve stylu, jestli se už těšíme, až si zase dáme pivko někde venku na zahrádce.
Jakub Moravčík
Šesté zastavení: Veronika podává Pánu Ježíši respirátor
Dnešní glosa bude zčásti takovou "blbostí" pokoušející se být vtipnou (s doufáním, že nebude hloupá), ale z části i takovým nepřímým "glosujícím apelem" na katolické bratry a sestry, kteří podléhají covidové hysterii.
Jakub Moravčík
Je suis Benedikt Čermák aneb žijeme v ČTR (České tyranské republice)
Když se vláda bojí svého lidu, je to demokracie. Když se lid bojí své vlády, je to tyranie. Který že americký politik to řekl? Rozsudek z předvčerejška u nás tu tyranii každopádně nastoluje. Či již nastolenou upevňuje?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 123
- Celková karma 6,50
- Průměrná čtenost 1030x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw