Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomáš Akvinský: důvody předchozí a následné

4. 02. 2016 12:46:00
Summa teologická sv. Tomáše Akvinského je nejmonumentálnější dílo scholastické filosofie. Dnešní text bude o jednom jejím artikulu, který má pro mne z jistých důvodů eminentní důležitost.

Jedná se o STh II-II, q. 2, a. 10 a název artikulu ve starém českém dominikánském překladu zní: Zda důvod, použitý k věcem víry, zmenšuje zásluhu víry. Nebudu jej zde samozřejmě celý přepisovat, pouze stručně popíšu o co v ní jde a v jakém smyslu je pro mne důležitá.

Tomáš v bezprostředně předcházejícím artikulu argumentuje, že z víry plyne zásluha, resp. že věřit je (nejspíš nadpřirozeně, to není v kontextu poznat) záslužné. A nyní se ptá, zda tuto zásluhu může něco umenšovat a konkrétně, zda tím umenšujícím činitelem může být důvod pro víru. Dnešnímu uchu, zvlášť ateistickému, se to může zdát bizarní až absurdní: přece kvůli čemu jinému než kvůli důvodům bychom měli něčemu věřit? Tomáš ve třech námitkách vysvětluje, proč by důvod pro víru mohl umenšovat její zásluhu. Jádro vysvětlení shledávám ve druhé námitce: dle Tomáše (a Bible) je víra "o věcech neviditelných" a platí, že "čím více důvodů se pro něco uvádí, tím méně je to neviditelné". Důvody nám tedy jaksi "zviditelňují neviditelné" a tím činí důvodnou víru méně záslužnou.

V odpovědi Tomáš klasicky provede rozlišení a to rozlišení typů důvodů. Jsou důvody předchozí, díky kterým resp. pro které věříme, a dále důvody následné, které (parafrázuji Tomáše) např. vymýšlíme či hledáme z lásky k víře, kterou již máme a která vyrůstá z předchozí ochoty vůle věřit. Jádro odpovědi zaslouží celou citaci: "Jako totiž člověk má konati úkony mravních ctností pro úsudek rozumový, nikoli pro vášeň, tak má člověk věřiti věci víry nikoliv pro lidský důvod, nýbrž pro autoritu božskou." Ve výsledku tedy dle Tomáše důvod předchozí zásluhu víry umenšuje, protože takový důvod jakožto spolu-příčina víry nutně znamená, že víra neexistuje pouze kvůli božské autoritě, nýbrž i kvůli něčemu lidskému, což je dle Tomáše méně dokonalé. Důvod následný však zásluhu nutně umenšovat nemusí, protože rozhodující dle Tomáše je, má-li člověk vůli ochotnou věřit jen pro božskou autoritu bez ohledu na možné (lidské) důvody.

Tomáš je člověk "starého světa", světa, který z filosofického hlediska můžeme nazvat před-descartovský. Jednou z charakteristik starého světa bylo, že o určitých věcech či přesvědčeních se prostě nepochybovalo - narozdíl od descartovského a post-descartovského světa, kterému slavný filosof a matematik Descartes vložil do vínku pokyn "de omnium dubitandum est", tedy že o všem je třeba pochybovat. O všem, tedy i o existenci vnějšího světa, Boha, o pravosti a spolehlivosti Bible, autoritě katolické církve a vůbec o všem tom, o čem by pochybnost mohla člověka starého světa dovést až na hořící hranici. Proč to píšu? Tomáš se totiž odvolává na existenci božské autority (pravděpodobně vyjádřené Biblí, učením a tradicí církve) v protikladu k lidským důvodům. O božské autoritě se však ve starém světě zřejmě nepochybovalo. Ne tak v moderním světě. Pro víru o existenci božské autority totiž požadujeme "lidský důvod". Chceme vědět, zda a v jakém rozsahu lze opravdu věřit biblickým knihám, zda se zázraky skutečně staly, zda a která křesťanská církev je opravdu "jediným mluvčím Boha" atp. Lidským důvodům se tedy každopádně neubráníme, alespoň ne tehdy, pokud jsme se nenarodili a nevyrostli v nějakém (v našem případě křesťanském) ghettu, v němž je přesvědčení o božské autoritě nezpochybňovaným identizujícím prvkem komunity, je nám vštěpováno výchovou a pochybování o ní je naprostým tabu.

Minulý odstavec však byla jen taková vysvětlující odbočka. To hlavní, proč o této otázce ze Summy teologické píšu je to, že bych rád veřejně prohlásil, že i když se považuji za katolíka, lidské důvody pro víru jsou pro mne mnohem důležitější než to, nenechat si zásluhu víry těmito tzv. lidskými důvody. umenšovat Pokud má katolictví pravdu se všemi důsledky (především mám na mysli samozřejmě důsledek, vyjádřený Ježíšem ve větě "kdo neuvěří, bude zavržen") a pokud na tom jsem tak, jak jsem (viz např. zde, popř. zde, dále můj přirozený "racionalismus" atp., o některých věcech by bylo třeba se ještě zvlášť rozepsat), pak je pro mne osobně důležité mít maximum lidských důvodů pro víru, zvlášť pokud se mi tato v určitých věcech neustále jeví být zdůvodněná špatně a pokud se mi některé argumenty proti ní jeví silné. A onu zásluhu víry pro to klidně celou obětuji. Za celý život navíc nemám žádný "náboženský zážitek", který by důvody pro víru mohl do nemalé míry suplovat.

V souvislosti s Tomášovou otázkou mi na mysli samozřejmě tane ještě jiný Tomáš, a to apoštol Tomáš - Didymos, známý jako "nevěřící Tomáš". V kontextu předchozích odstavců jsem zcela jistě také takovým nevěřícím Tomášem, prahnoucím po lidských důvodech, které činí věci neviditelné v jistém smyslu viditelnými. Tomuto Tomášovi Ježíš ve finále řekl "blahoslavení, kteří neviděli a uvěřili". Původně jsem se chtěl o tomto evangelním výroku, který jistě lahodí uším fideistů a jiných křesťanských existencialistů, trochu více rozepsat, ale nakonec tak neučiním. Zakončím text pouze otázkou na čtenáře-křesťany: jaký minimální a rozhodující důvod je pro vás osobně ten, díky kterému jste křesťané? A pokud chcete, můžete si slovo křesťané nahradit některým ze slov "katolíci, pravoslavní, metodisté, baptisté, husité, křesťané bez denominace" a odpovědět i na takto upravenou otázku. Napište to do komentářů; jsem na odpovědi moc zvědav.

Autor: Jakub Moravčík | čtvrtek 4.2.2016 12:46 | karma článku: 11.34 | přečteno: 501x

Další články blogera

Jakub Moravčík

Rodiče dětí úplňku volají o pomoc

ČT je v posledních letech terčem oprávněné tvrdé kritiky (i z mé strany),občas si však zaslouží pochvalu. Tu poslední za odvysílání dokumentu Děti úplňku, o dětech s těžkou formou autismu a jejich rodičích v pořadu 168.

29.4.2017 v 8:00 | Karma článku: 13.86 | Přečteno: 634 | Diskuse

Jakub Moravčík

Je to o morálce. Víc, než o politice

Moje "filosofická pauza", či útlum v zájmu o filosofii stále trvá a je vystřídan zájmem spíše o politiku. Nicméně v dnešním textu se k filosofii opět trochu vrátím, byť to bude hlavně v souvislosti s politikou.

27.2.2017 v 11:55 | Karma článku: 7.78 | Přečteno: 206 | Diskuse

Jakub Moravčík

Sluní czech a spol. aneb ještě jsem tady

Stručné "připomenutí se" při příležitosti založení mého youTube kanálu a k tomu trocha vlastní muziky.

19.12.2016 v 12:00 | Karma článku: 9.47 | Přečteno: 258 | Diskuse

Jakub Moravčík

Obnovení Československa?

Dnes jen kratince, především pro třicátníky a starší, o jedné krásné utopii, která má i dnes své zastánce, mezi které jsem se víceméně začlenil i já.

11.7.2016 v 12:00 | Karma článku: 24.44 | Přečteno: 1759 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Stanislav Jahoda

Babiš není ani Trump, ani Orbán: hraje za sebe a je na straně EU a Sorose

Na iDnes vyšel článek o tom, že si Američané ohledně našich voleb kladou otázku, zda Babiš je český Trump a vydá se cestou Orbána. Babiš není ani jedno – není patriot a hraje pouze za sebe.

18.10.2017 v 15:00 | Karma článku: 24.88 | Přečteno: 437 |

Jan Pražák

Vašek aneb smutný konec jednoho domácího porodu

„Podruhý už mě do porodnice nikdo nedostane,“ svěřila se Stáňa své kamarádce Martě po potvrzení dalšího těhotenství. „Doma budu mít klid a vyhnu se těm problémům, který jsem měla po narození Lukáška.“

18.10.2017 v 14:27 | Karma článku: 24.76 | Přečteno: 865 | Diskuse

David Gruber

Oslavy 120 let Matičního gymnázia Ostrava pohledem účastníka

Ano, pravda, je to text především pro současné a bývalé studenty tohoto ctihodného ústavu. Ale i jiní si mohou přijít na své; pokud si chtějí něco přečíst o užaslém Ladislavu Špačkovi nebo o Ivanu Lendlovi plném citů a emocí...

18.10.2017 v 13:49 | Karma článku: 8.04 | Přečteno: 198 | Diskuse

Jan Klar

Když už nevěra, tak pořádná

Kolik je na světě starých kyselých „panen“? Když Eva ještě vyučovala ve škole, její kolegyně jí občas připomínaly klevetnice na tržišti. Hlídaly se navzájem, aby se náhodou neošidily.

18.10.2017 v 13:11 | Karma článku: 13.94 | Přečteno: 700 | Diskuse

Jiří Turner

Nápravník islámských bubáků II.

Co je to basmala? Jak to bylo s knihou Bez dcerky neodejdu? Je bičování jen trest? Bilal Philips – poturčenec horší Turka. Odkud kam sahá Blízký východ? Boko Haram. Burky a burkiny. Jak chápe Korán cizoložství? Komu sluší čádor?

18.10.2017 v 11:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 1099 | Diskuse
Počet článků 64 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 618

Člen SPR-RSČ. Spoluzakladatel občanského sdružení Přátelé filosofie. Bloguji (resp. blogoval jsem) také zde a velmi občas také na blogu Kontrafikce.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.