Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak to vlastně začalo s židy a lichvou?

12. 01. 2016 20:00:39
Židům byla a je velkou částí společnosti historicky vytýkána lichva jako prostředek, kterým ničili (a ničí) životy a společnost, v níž žili. Nedávno jsem však dovzděláváním zjistil pár informací, které vyvolávají určité otazníky.

Lichva, chápaná jako jakékoliv půjčování na úrok, není vynálezem židů. Existovala již dříve a žádné národy kromě starozákonních židů ji ve starověku nezakazovaly. Ve Starém zákoně, Deuteronomium 23, však mají židé každopádně ohledně lichvy určité povolení; mohou půjčovat nežidům:

20 Svému bratru nebudeš půjčovat na úrok, na žádný úrok ani za stříbro ani za pokrm ani za cokoli, co se půjčuje na úrok.
21 Cizinci můžeš půjčovat na úrok, ale svému bratru na úrok půjčovat nesmíš, aby ti Hospodin, tvůj Bůh, požehnal ve všem, k čemu přiložíš svou ruku na zemi, kterou jdeš obsadit.

Především z dob vrcholného a pozdního středověku a z dob pozdějších přichází obraz zlého žida - lichváře, vydřiducha, ničitele životů jednotlivců i společnosti. Tento obviňující obraz žida tedy pochází především z křesťanství. Jeden náznak vysvětlení (ospravedl'nování by asi bylo příliš silné slovo) židovských pogromů pochází právě odsud: židé lichvou ožebračovali lid. Nedávno jsem se ale z určité literatury dověděl informace, které na celou situaci vrhají poněkud odlišné světlo.

Brzy po té, co se křesťanství stalo díky Ediktu Milánskému státním náboženstvím, začala sílit perzekuce židů ze strany křesťanů. Podrobnosti a důvody této perzekuce nebudu probírat, sám bych se v tom měl ještě více dovzdělat. Církev zároveň od ranného středověku opakovaně zakazovala jakékoliv půjčování na úrok - tak byla tehdy chápána lichva (pěkný článek o tom zde, o argumentaci scholastiků vůči lichvě pak zde). Židé se naopak stávali terčem stále početnějších omezení: nesměli vlastnit (křesťanskou?) půdu, nesměli vykonávat veřejné funkce, byli vyloučeni ze systému řemesel (i když jsem četl názor, že toto se netýkalo židovských ghett, ale jistě to nevím) a cechů, segregováni a spolu se saracény označeni žlutými kolečky. Na čtvrtém lateránském koncilu r. 1215 však došlo k zásadní změně. Kromě toho, že židé dostali povoleno vlastnit domy a pozemky, bylo jim - narozdíl od křesťanů - provozovat lichvu, tedy půjčování na úrok. A když si dáme dohromady tuto věc s četnými omezeními ohledně řemesel a půdy, tedy zásadními omezeními, týkajícími se možností obživy, nedojdeme k názoru, že k provozování lichvy takto vlastně židy donutila církev a že ona tak vlastně historicky může za vytvoření postavy žida-lichváře, resp. spojení židů s lichvou?1 Věc je ještě o to pikantnější, že - podle mých informací - nejpozději od 14. století skončil zákaz lichvy pro křesťany a, jak uvádí ve své knize Dějiny židovského národa Paul Johnson, křesťané židy ohledně stanovování výše úroků začali předčit. A útoky proti židovským lichvářům se "náhodou" začaly množit právě od čtrnáctého století ...

Bylo to tak? Nebo to bylo jinak? Chybí mi nějaké podstatné informace? Je možné křesťanství přisuzovat určitou odpovědnost za spojení židů s lichvou, nebo ne? Napište určitě do komentářů.

Poznámky:

1. Jeden protiargument by mohl znít, že židé z hlediska práva a daní spadali pod panovníka, který - a tedy nikoliv papež - židům povoloval/zakazoval lichvu. Otázkou zůstává, nakolik by si panovník v takové věci dovolil jít proti vůli papeže.

Autor: Jakub Moravčík | úterý 12.1.2016 20:00 | karma článku: 18.03 | přečteno: 1046x

Další články blogera

Jakub Moravčík

Rodiče dětí úplňku volají o pomoc

ČT je v posledních letech terčem oprávněné tvrdé kritiky (i z mé strany),občas si však zaslouží pochvalu. Tu poslední za odvysílání dokumentu Děti úplňku, o dětech s těžkou formou autismu a jejich rodičích v pořadu 168.

29.4.2017 v 8:00 | Karma článku: 13.86 | Přečteno: 634 | Diskuse

Jakub Moravčík

Je to o morálce. Víc, než o politice

Moje "filosofická pauza", či útlum v zájmu o filosofii stále trvá a je vystřídan zájmem spíše o politiku. Nicméně v dnešním textu se k filosofii opět trochu vrátím, byť to bude hlavně v souvislosti s politikou.

27.2.2017 v 11:55 | Karma článku: 7.78 | Přečteno: 206 | Diskuse

Jakub Moravčík

Sluní czech a spol. aneb ještě jsem tady

Stručné "připomenutí se" při příležitosti založení mého youTube kanálu a k tomu trocha vlastní muziky.

19.12.2016 v 12:00 | Karma článku: 9.47 | Přečteno: 258 | Diskuse

Jakub Moravčík

Obnovení Československa?

Dnes jen kratince, především pro třicátníky a starší, o jedné krásné utopii, která má i dnes své zastánce, mezi které jsem se víceméně začlenil i já.

11.7.2016 v 12:00 | Karma článku: 24.44 | Přečteno: 1759 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Stanislav Jahoda

Babiš není ani Trump, ani Orbán: hraje za sebe a je na straně EU a Sorose

Na iDnes vyšel článek o tom, že si Američané ohledně našich voleb kladou otázku, zda Babiš je český Trump a vydá se cestou Orbána. Babiš není ani jedno – není patriot a hraje pouze za sebe.

18.10.2017 v 15:00 | Karma článku: 24.88 | Přečteno: 437 |

Jan Pražák

Vašek aneb smutný konec jednoho domácího porodu

„Podruhý už mě do porodnice nikdo nedostane,“ svěřila se Stáňa své kamarádce Martě po potvrzení dalšího těhotenství. „Doma budu mít klid a vyhnu se těm problémům, který jsem měla po narození Lukáška.“

18.10.2017 v 14:27 | Karma článku: 24.76 | Přečteno: 865 | Diskuse

David Gruber

Oslavy 120 let Matičního gymnázia Ostrava pohledem účastníka

Ano, pravda, je to text především pro současné a bývalé studenty tohoto ctihodného ústavu. Ale i jiní si mohou přijít na své; pokud si chtějí něco přečíst o užaslém Ladislavu Špačkovi nebo o Ivanu Lendlovi plném citů a emocí...

18.10.2017 v 13:49 | Karma článku: 8.04 | Přečteno: 198 | Diskuse

Jan Klar

Když už nevěra, tak pořádná

Kolik je na světě starých kyselých „panen“? Když Eva ještě vyučovala ve škole, její kolegyně jí občas připomínaly klevetnice na tržišti. Hlídaly se navzájem, aby se náhodou neošidily.

18.10.2017 v 13:11 | Karma článku: 13.94 | Přečteno: 700 | Diskuse

Jiří Turner

Nápravník islámských bubáků II.

Co je to basmala? Jak to bylo s knihou Bez dcerky neodejdu? Je bičování jen trest? Bilal Philips – poturčenec horší Turka. Odkud kam sahá Blízký východ? Boko Haram. Burky a burkiny. Jak chápe Korán cizoložství? Komu sluší čádor?

18.10.2017 v 11:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 1099 | Diskuse
Počet článků 64 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 618

Člen SPR-RSČ. Spoluzakladatel občanského sdružení Přátelé filosofie. Bloguji (resp. blogoval jsem) také zde a velmi občas také na blogu Kontrafikce.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.