Vždy, všude a ode všech. What?
V průběhu mého tradicionalistického období jsem byl seznámen s takovým neformálním a neoficiálním "kritériem" toho, jak rozlišit, co je katolické a co naopak (z katolického hlediska) heretické. Toto kritérium zní:
Katolické je to, co bylo věřeno vždy, všude a ode všech.
Není to asi stylisticky a výběrem slov zcela přesná formulace, ale jde o jeho význam.
Od jisté doby jsem začal pátrat po tom, jak toto kritérium vlastně vzniklo, a začal jej celkově podrobovat kritické reflexi. Motivem k tomu mi byla jeho nezřejmost a problémy, které jsem v něm od jisté doby začal vidět, pokud se aplikuje do důsledků. Zjistil jsem, že autorem této myšlenky je svatý Vincent Lerinský, mnich žijící v pátém století. Ten uvádí tento princip ve svém spisu Commonitorium, sepsaném pod pseudonymem peregrinus (tj. poutník), v němž polemizuje s heretiky. Věta o tom, co všude, co vždycky a co všichni věřili, se pak začala často citovat v teologických sporech. Tolik wikipedie.
Abych ukázal, v čem vidím problém tohoto kritéria, zkusím jej nyní rozebrat po jednotlivých složkách, tedy ohledně slov vždy, všude a ode všech.
1. Vždy. Tato složka se mi jeví nejméně problematická. Trvalá kontinuita společně sdíleného přesvědčení se jeví být celkem spolehlivou známkou, proč nad existencí takového přesvědčení jen nemávnout rukou. Teoreticky by se sice dalo představit, že by se nějaké přesvědčení z dějin nadobro ztratilo, aby se po nějaké době zase objevilo a rozšířilo; na jeho pravdivosti by se tím logicky nic neubralo. Ale jelikož ono Vincentovo "kritérium katolicity" chce být asi především praktické, jde spíše o spekulativní námitku.
2. Všude. Tato složka se mi už jeví hodně problematická. V jakém smyslu máme totiž chápat to všude? Všude na zeměkouli? To těžko: křesťanství tehdy dominovalo v malé části světa a o existenci spousty dalších částí světa jako např. o kontinentech, později nazvaných Severní a Jižní Amerika, se vůbec nevědělo. Máme tedy ono "všude" chápat jako "všude, kam se křesťanství dostalo"? To by, obávám se, znamenalo tautologii, resp. nicneříkající banalitu. Navíc je otázka, co by v takové interpretaci znamenal pojem křesťanství. Kritérium se má totiž vymezit proti heretikům a mám značné pochybnosti, že by sv. Vincent a další katolíci té doby označili heretiky za křesťany. Heretici byli naopak chápáni jako nebezpečnější než pohané, jako to největší zvěrstvo. Pokud by je za křesťany skutečně označili, pak by ono kritérium "všude" ztratilo smysl. A v neposlední řadě netuším, jak by chtěl někdo s jistotou ono "všude" ověřit. Stroj času neexistuje a stroj časoprostoru, který by prohledal každý kilometr čtvereční, a detekoval, zda se na něm nachází nějaký pravověrný katolík, už vůbec ne. Kritérium "všude" se tedy jeví jako minimálně vachrlaté.
3. Ode všech. Tato složka se mi jeví jako nejproblematičtější ze všech, a to především z podobných důvodů, jako kritérium "všude". Opět se lze zeptat: kdo jsou ti "všichni"? Všichni katolíci? To je opět banální a nicneříkající tautologie, která navíc apriorně předpokládá pravdivost katolické víry; kritérium má však onu katolicitu naopak detekovat/ověřovat. Všichni církevní preláti resp. hodnostáři? Netuším, proč by to mělo být omezené jen na ně. A opět: jak historicky (a nejen historicky, nýbrž i v současnosti) ověřit, že všichni jednotlivci z této množiny "všech" opravdu měli katolickou víru, opět naprosto netuším. Navíc: pokud má být kritérium "všech" bráno jako relevantní i v případech, kdy se vyhlašuje nějaké dogma, pak lze např. ukázat na absenci této všejednoty při vyhlašování dogmatu o neomylnosti papeže. Pokud by tato všejednota existovala, proč by se po vyhlášení tohoto dogmatu od římské církve odtrhávala skupina, která se posléze pojmenovala jako starokatolická církev?
Lze také poznamenat, že katolíci rádi poukazují na to, že když něco zastává většina, tak z toho nijak neplyne, že je to pravda. Kritérium "vždy všude a ode všech" je však z povahy věci kritériem většiny. Takže zde hrozí dvojí metr: jednou většina má být relevantním kritériem, jindy zase nikoliv.
Kritérium "vždy, všude a ode všech" se tedy při bližším prozkoumání začne jevit jako značně nepřesvědčivé a já se tímto ptám po nějakém dobrém důvodu, proč by se k němu vlastně mělo nějak vážně přihlížet. A také by mne zajímal historický důvod, proč se tak ujalo.
Dovolil bych si v této souvislosti na závěr citovat starokatolického faráře Petra Jana Vinše z jedné nejmenované internetové diskuze. Neuvádím kontext, ale i bez něj jsou podstatné myšlenky citátu myslím zřejmé:
No, je to Vincenc Lerinský, který se stal velmi populární v této lehce zvulgarizované podobě v době osvícenství, liberalismu a modernismu... ale jinak jako jo. Starokatolíci si to přímo dali jako motto. I když ono když to vezmeš trochu kriticky, tak odpověď na otázku co všichni všude a vždy věřili je poměrně jasné NIC.
Jakub Moravčík
Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?
Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.
Jakub Moravčík
Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?
Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.
Jakub Moravčík
Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka
Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování
Jakub Moravčík
Historicko-apologetické kapely. Měly by smysl?
Moderní populární hudba je dlouhodobě produkována nejen pro zábavu, ale také pro určité "ideové" účely. Početná množina hudebních fanoušků takové zaměření moderní populární hudby odmítá, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.
Jakub Moravčík
Pavla J. Hejátka chtějí zavřít na 7-9 let.
Dnes v podstatě jen krátký "oznam" o dalším politickém procesu, kterých nám začalo nebezpečně přibývat.
Jakub Moravčík
Lékařům, co nás opět nutí do náhubků
Nedávno mi na firemní mail přišlo oznámení o termínu periodické „šestileté“ prohlídky u závodního (firemního) lékaře. Banální věc, o které nemá smysl psát blog, kdyby ...
Jakub Moravčík
(Ne)katolíku Fialo, buď chlap a aspoň se víry zřekni veřejně. Nebo se obrať.
Původně jsem malinko uvažoval o tom, že tento text nazvu resp. z něj učiním otevřený dopis Petru Fialovi. Ale nakonec bude lepší jej tak nenazvat, byť je opravdu stínovému premiérovi Ukrajiny věnován.
Jakub Moravčík
Patriot fest: začátek vlastenecké hudební scény? (foto uvnitř)
Tento text měl být venku už minulé pondělí, ale protože prostě nebyl čas jej dát dohromady, tak je venku o týden později. Rozhodně pořád lepší, než nic.
Jakub Moravčík
Leninův dotaz: Co dělat?
V době, v níž vládne všeobecná iracionalita a hysterie, je obtížné psát racionální texty. Přesto se snad najde pár těch, kteří dnešní iracionalitě a hysterii nepodlehli. Pro ty, kteří podlehli, dnešní text určitě není.
Jakub Moravčík
Apologeticko-ďábloadvokační blog 3: pohani, židovství a nastavená tvář
Už jsem si asi ani nemyslel, že tento seriál bude ještě pokračovat (a když už, tak určitě ne „pohanským“ tématem), ale nakonec pokračovat bude a ještě naposled se v něm tématu pohanství přece jen dotknu.
Jakub Moravčík
"Stalking" Milana Kubka? Ano, ale ...
„Nemám radost z toho, že někdo stalkuje MUDr. Kubka a odsuzuji výhrůžky násilím jemu i jeho rodině.“ uvedl nejmenovaný muž, který se nejeví jako covid-vaxer, ve statusu na facebooku. V čem s ním souhlasím a v čem ne?
Jakub Moravčík
Vypukne povstání blogerů na Aktuálně a rozšíří se i na iDnes?
Rychlý a krátký komentář k hypercenzurní aktivitě Aktuálně.cz vůči třem svým blogerům (Jan Tománek, Jana Zwyrtek Hamplová, Jan Hnízdil) a k možné reakci ostatních "aktualistických" blogerů na tento počin.
Jakub Moravčík
Na nákupní frontě klid. Ještě tak měsíc?
Dlouho jsem nic nenapsal (leckomu to jistě nechybělo) a možná zase dlouho nenapíšu. Nebyl čas, a příliš ani potřeba. I když potěšil mail od jedné čtenářky, která mi mou dlouhou pauzu připomněla. Tak ji teď zkusím krátce přerušit.
Jakub Moravčík
Každý, kdo je pro svobodu (i po) projevu, musí být Rebornem i Walterem Kraftem
O některých zlých věcech, jako jsou např. odsouzení jedinců za svobodu slovně-obrazového projevu (slovem či např. náboženskými symboly) se musí psát pořád dokola. Jinak tyto svobody definitivně umřou - naší vinou.
Jakub Moravčík
Dvakrát u pravoslavného Gorazda v Olomouci (z části fotoblog)
V uplynulých pár týdnech jsem dvakrát navštívil pravoslavný kostel sv. Gorazda v Olomouci - poprvé v rámci Noci kostelů a podruhé přímo na nedělní liturgii. Přináším malou reportáž jako - doufám - "předkrm" něčeho většího.
Jakub Moravčík
Kdo má kde na Zemi žít? Uvedení do problému
Po delší době budu konečně psát o něčem jiném, než o covidu a politice, a vrátím se z části i k filosofii, která mému blogu jasně dominovala v prvních pár letech jeho existence. A v souvislostech trochu zabrousím i do křesťanství.
Jakub Moravčík
Když přišli pro pravoslavného kněze, nemlčím, ač nejsem pravoslavný
V té naší ČTR (viz můj před-předminulý blog o případu Benedikta Čermáka) řádně přituhuje den za dnem a vypadá to, že bude třeba se na to nějak prakticky připravit. Co se stalo tentokrát?
Jakub Moravčík
Proč se vlastně ani netěším, až si zase budu moci dát pivo v hospodě
Máme tu prozatimní papírový konec nouzového stavu a již pár dní před ním se na facebooku začaly objevovat příspěvky ve stylu, jestli se už těšíme, až si zase dáme pivko někde venku na zahrádce.
Jakub Moravčík
Šesté zastavení: Veronika podává Pánu Ježíši respirátor
Dnešní glosa bude zčásti takovou "blbostí" pokoušející se být vtipnou (s doufáním, že nebude hloupá), ale z části i takovým nepřímým "glosujícím apelem" na katolické bratry a sestry, kteří podléhají covidové hysterii.
Jakub Moravčík
Je suis Benedikt Čermák aneb žijeme v ČTR (České tyranské republice)
Když se vláda bojí svého lidu, je to demokracie. Když se lid bojí své vlády, je to tyranie. Který že americký politik to řekl? Rozsudek z předvčerejška u nás tu tyranii každopádně nastoluje. Či již nastolenou upevňuje?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 123
- Celková karma 6,50
- Průměrná čtenost 1030x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw