Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

V podstatě jsou dva základní pohledy na pravici a levici. Jeden ztotožňuje pravici s konzervativismem a levici s liberalismem. Druhý ztotožňuje pravici s tenkým státem a svobodou a levici s tlustým státem a regulacemi.

Podle článku očividně vyznáváte ten první pohled. Nesouhlasím, já naopak razím ten druhý. Už jen z toho důvodu, že při druhém pohledu mají pravice a levice mnohem praktičtější význam, označují totiž něco, pro co není jiný výraz. Dále z toho důvodu, že tak tomu minimálně v ČR po revoluci rozuměl každý - v televizních diskuzích, zprávách, prohlášeních politiků, všude se jasně razil druhý pohled. Ten první se u nás začal rozmáhat až před pár lety jakožto součást importu západní novolevičácké rétoriky. Já mám za to, že se jedná o součást "války pojmů", kdy nepohodlným výrazům je potřeba změnit význam nebo jim alespoň přiřknout významy další, aby to znepřehlednilo diskuzi a byl mnohem větší prostor pro manipulaci a demagogii.

0 0
možnosti

A jak potom vysvětlíte, že ten první má své opodstatnění v té historické reálii francouzské revoluce, kdežto ten druhý ne?

0 0
možnosti

Vysvětlím to jednoduše - význam slov se vyvíjí. Za těch 200 let se právě vyvinul od původního významu k "mému" druhému významu. Mám za to, že vytažení původního, dávno zastaralého významu na světlo světa na přelomu 20. a 21. století byl právě zcela účelový akt ve válce pojmů.

1 0
možnosti

A proč by to nemohlo být právě opačně - že ona vyvinutá změna byla vyhranou bitvou ve válce pojmů? :-)

0 0
možnosti

To je dost kostrbaté, ale mně je to v podstatě jedno. Já jsem hlavně pro to, aby ty výrazy měly jen jeden význam, ať už kterýkoliv. Nejhorší jsou totiž ti demagogové, co skáčou od jednoho významu k druhému podle potřeby, případně vědomě zneužívají odlišného chápání těch pojmů u různých účastníků veřejné diskuze.

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS