Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M63i13c53h55a22l 17S73e82d51m85í21k 3839215256331

Reaguji se zpožděním, nefungují mi nové RSS.

Láska je v křesťanském pojetí opravdu velká věc. Bůh je láska a člověk je obrazem Božím; partnerská láska je dar, který tento obraz nejvíce naplňuje. SZ i NZ jsou nabité analogiemi mezi partnerskou láskou a láskou mezi Bohem a člověkem.

Možnost NENAPLNĚNÉ lásky podle mne přirozeně vyplývá z lidské svobody. Chtít musí oba. Určitý stupeň bolesti z nenaplněné lásky je myslím také přirozený. Mnoho autorů varuje před pojetím Boží vůle jako předem nalinkované cesty jediného správného partnera, školy, zaměstnání atd. Váží si naší svobody a chce naše odpovědné rozhodování; neopouští nás ani po nepříliš dobrém rozhodnutí (viz cesta učedníků do Emauz).

Dramaticky NEŠŤASTNÁ láska důsledkem hříchu asi je, protože při zdravém Bohem chtěném vývoji má člověk dost prostředků k tomu, aby se se situací vyrovnal sám nebo mu pomohlo okolí.

"Zamilování jsem zakoušel jako něco strašně vážného, něco, z čeho se nesmí stát nějaký terč vtípků či uculujícího se pochichtávání a usmívání - to mi vždy přišlo jako skoro zločinná degradace té svaté a vážné skutečnosti" - jednak si myslím, že to uculování bývá většinou v dobrém, a spojení vážných věcí s humorem má nejen v křesťanství hlubokou tradici. Humor dokáže odlehčit tíživou situaci, zvlášť pokud přijde "zevnitř". Augustinův teologický problém s Nejsv. trojicí byl vyřešen vtipem s nabíráním moře do mušle. Mnozí světci měli velký smysl pro humor, také stigmatizovaný P. Pio.

0/0
14.4.2016 9:32

J66a76r96d15a 28C67h16o11v85a14n34e16c 6161145403949

Znáte nějaký případ nešťastné lásky u zvířat?

0/0
4.4.2016 11:30

M32i51l20a10n 48S43t35e66h34l94í61k 7580419413871

Vy jste se jich ptal ? :-)

0/0
4.4.2016 11:43

J35a39k55u46b 54M66o20r14a39v95č95í51k 4698170813660

To je dotaz na mne? Pokud ano, asi neznám, ale nijak jsem se o to nezajímal.

0/0
4.4.2016 14:30
Foto

K75a46r54e25l 60B69o15h33á28č43e71k 1481937726544

Chtělo by to přesnou definici nešťastné lásky :)

0/0
4.4.2016 9:14

J51a53k72u45b 79M76o58r92a50v65č40í16k 4698510463820

Především láska (či zamilování) neopětované, ale víceméně jakákoliv láska, která neskončí trvalým šťastným manželstvím.

+1/0
4.4.2016 10:04
Foto

K95a26r22e93l 81B93o85h72á73č69e49k 1231357326484

No...já to napsal spíše proto, abych dal najevo, že těch problémů před řešením případné teologie je tam více :)

Neopětované zamilování nepovažuji za žádnou lásku, protože pak bych musel dát rovnítko i k psychopatické jednostranné závislosti ...například :)

A definovat lásku jako "především lásku"...také nepovažuji za vhodné proto, aby se mohl řešit problém s láskou související ...například :)

0/0
4.4.2016 10:08

J64a45k33u50b 10M26o44r46a86v98č87í61k 4738930383970

Psychopatická jednostranná závislost by bez prvotního hříchu taky neexistovala. Neopětovaná zamilování za lásku samozřejmě považuji, byť je zamilování láskou v čemsi podstatném nedokonalou.

Další věta byla, mám-li použít závorkovou notaci, formulována jako "především (láska neopětovaná)", nikoliv "(především láska) neopětovaná"

0/0
4.4.2016 14:33

E62v75a 95K87o51r76b59e60l68o58v85á 4722166162

Žádný prvotní hřích neexistuje. To si vymysleli muži, aby ospravedlnili svoji nadvládu nad ženami.

0/−1
3.4.2016 22:58

M18i79r24o42s91l50a34v 28Š94i81m79o80n 3750174812163

Ještě k minulému příspěvku: Myslím si, že láska k Bohu nemá s city a pocity nic společného - a naopak. Boha miluje, kdo jedná podle jeho přikázání. Přikázání lze chápat i jako ukazatele cesty. Řídit se spisy svatých může být kontraproduktivní, protože každý člověk je jiný a někteří svatí byli tak trochu pomatení, čili následovat jejich rady může vést k témuž.

0/0
3.4.2016 21:13

M34i97r78o41s51l60a59v 36Š59i22m67o72n 3890414662583

Myslím si, že z teologického hlediska je veškeré utrpení následkem dědičného hříchu. Stejně to lze chápat jako součást Boží pedagogiky, neboť Bůh je láska, a když trestá, mělo by to vést k dobrému. Jenže dobrá vůle je narušena dědičným hříchem ... et hoc iterum et iterum. :-)

0/0
3.4.2016 20:57

J73a79k92u78b 80M58o60r45a56v37č56í10k 4168710943830

No mi jde vyloženě o to, jestli by nešťastná láska existovala, i kdyby nedošlo k prvotnímu hříchu. Že může být ve stavu "po prvotním hříchu" použita i pedagogicky, určitě nezpochybňuji.

0/0
3.4.2016 21:24

J52a85r51d61a 73C36h74o66v28a64n16e42c 6381655543159

Samozřejmě že ne, neb by zde nebyla hříšná touha vlastnit a ovládat druhého člověka.

0/0
4.4.2016 13:43



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.