Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MS

Problematiku Boží absolutnosti a soběstačnosti jsme diskutovali před časem u textu o dvou lustrech.

Dalším Božím atributem (a podle křesťanství nejcharakterističtějším) je láska, u které je podstatné sdílení se. "Uvnitř" Boha ji reprezentují vztahy Nejsvětější Trojice; to už asi nepůjde odvodit čistě filosoficky. Celý člověk je charakterizován jako muž a žena, tedy opět ve vztahu, což bývá označováno jako podstatný prvek Božího obrazu. Bůh sice na jedné straně nemá povinnosti vůči svému stvoření, ale na druhou stranu na sebe bere odpovědnost za možnost zneužití darované svobody (... který se zrodil z Otce přede všemi věky), aniž by svobodu rušil.

"Není snad lepší žádné dítě nezplodit, než ho vystavit možnosti věčné agónie v ohni pekelném?" - Na to by se dalo odpovědět podobenstvím o hřivnách, podle něhož je správné používat darované schopnosti s přiměřeným rizikem, které nelze zcela eliminovat. Vyžaduje to samozřejmě odpovědnost, a za jistých okolností je v pořádku žádné dítě nezplodit.

0 0
možnosti
JM

"Problematiku Boží absolutnosti a soběstačnosti jsme diskutovali před časem u textu o dvou lustrech."

Ano, teď jsem si ji pro jistotu přečetl znovu.

"Bůh sice na jedné straně nemá povinnosti vůči svému stvoření, ale na druhou stranu na sebe bere odpovědnost za možnost zneužití darované svobody (... který se zrodil z Otce přede všemi věky), aniž by svobodu rušil."

No, bere odpovědnost. To platí přinejlepším metaforicky. Máte předpokládám na mysli potupnou smrt na kříži a další. Jenže to není v pravém smyslu převzetím zodpovědnosti, protože aby bylo, muselo by platit:

- dotyčný, z nějž byla zodpovědnost převzata, již nemůže být zavržen (což ovšem může)

- Bůh by musel být v pravém smyslu vinen, což není a dle tradičního teismu být nemůže - vedle toho je tu klasická (nevyřešená) otázka, proč - aspoň dle katolictví, ale asi taky kalvinismu (i když to nevím jistě) - je třeba něco jako doplnění do plné míry Kristových útrap Co se týče toho "aniž by svobodu rušil", to je taková křesťanská klasika (hořký :-)). Křesťanství má v argumentaci tu výhodu, že vždy může prostě jen říct, že Bůh nechce mít z lidí loutky. V prvé řadě si to příliš nemyslím (viz http://jakubmoravcik.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=361202&bk=43212), ve druhé řadě jsou zde nevyřešené otázky typu jak vůbec může vzniknout touha po tom zneužití a nakolik třeba není nezaviněným determinovaným omylem (a je pak přiměřené za to někoho věčně zatratit?). A pak se dá říct i to, že je to svoboda ve stylu "peníze nebo život", ale tam se zase dá, jako nakonec vůči všemu, argumentovat tou absencí jakékoliv povinnosti Boha vůči stvořenému. Mám v plánu sepsat text který bude nést název ve stylu "Odpověď křesťanům na odpověď svobody" a kde to sepíšu pěkně pohromadě a srozumitelně, protože, jak jsem zmínil, odpověď svobody má tu výhodu, že je stručná a na první dojem zcela srozumitelná a že podobně stručně na ni odpovědět nelze.

0 0
možnosti
JM

Díky moc za komentář a za odkazy na literaturu. Našel jsem díky tomu dva zajímavé blogy k tomu anti-natalismu: http://condemnedtoexistence2.blogspot.cz/ a http://antinatalism.blogspot.cz/, v jednom z nich jsem našel i odkaz na číslo nějakého afrického filosofického časopisu věnovaného výhradně antinatalismu. Bohužel to nejde stáhnout (dřív to šlo), tak leda že by mi to někdo poslal na mail - nemáte to náhodou postahované?.

Co se týče mne a postoje k anti-natalismu, nemohu rozhodně říci, že bych jej zastával. Nicméně kladu právě v tomto textu otázky, které onu zdánlivou samozřejmost dobra bytí problematizují a nemyslím si, že je nutné tyto otázky záměrně zamlčovat. Nazvat zplození dítěte zločinem je však více než kontroverzní tvrzení, i když chápu vaše důvody, které pro to uvádíte. Antinatalista má však velký problém s tím, odpovědět na to, proč všude v přírodě nacházíme pud po bytí a po udržení jedinců i druhů při životě. Proč zde vůbec existuje nějaké rozmnožování a život. To nejde jen tak odbýt. Druhá věc je, proč antinatalisté nespáchají sebevraždu. Ale o tom si předpokládám na webu určitě ještě něco přečtu.

"Apropó - i kdybych byl křesťan - není snad lepší žádné dítě nezplodit, než ho vystavit možnosti věčné agónie v ohni pekelném?"

Počkejte si na zítřejší, závěrečný díl ...

"s pronatalistickým vyzněním Bible to údajně taky není tak žhavé - některé výroky Boží či Ježíšovy jsou velice dvojznačné."

Ano, viz blažené které nekojily a nerodily atd. Ale o něco víc o tom opět v zítřejším dokončení.

0 0
možnosti
MK

Zajímavé. Možná, že jste na cestě k podobnému "osvícení" jako já, ale nevím, jakou roli v tom ještě sehraje vaše údajná víra...

Já osobně jsem už dávno došel k názoru, že je lepší se vůbec nenarodit. Proč? Žádný život = žádné utrpení, žádné starosti, žádné problémy. Životu je vždy lepší předcházet. (zatímco např. někteří křesťané se mu naopak snaží "nadcházet").

Uvažujte možná životní utrpení - nemoce, rakovina, úrazy s doživotními následky, úchylní sadističtí vrazi a násilníci, jaderné/chemické války, hladomory... opravdu, na světě existuje utrpení, které si drtivá většina z nás ani neumí představit. Ano, je možné, že člověk prožije šťastný život, ale zároveň je možné, že bude neskutečně trpět. Zplození dítěte je vždy naprosto egoistické hazardování s jeho životem, ke kterému vám nikdy nedalo svolení. Sám píšete, že díte si nic nevybírá. Dítě je otrok. Otrok genů, otrok výchovy. Nic z toho si svobodně vybrat nemůže - to vše je mu "přiděleno". Dítě je plozeno pro potěchu rodičů (chtějí roztomilé "miminko") či užitek společnosti (nová pracovní síla).

Osobně si tedy myslím, že NIKDO nemá morální právo zplodit dítě a zplození nového života je svým způsobem ten nejhorší možný zločin. Oponuji tedy názoru, že bezdětnost je sobecká - naopak, zplození dítěte je ten nejsobečtější možný čin.

Na druhou stranu, je-li vše předurčeno, můžete lidi vinit za jejich činy? (a tudíž i rodiče za to, že zplodili potomka?)

Apropó - i kdybych byl křesťan - není snad lepší žádné dítě nezplodit, než ho vystavit možnosti věčné agónie v ohni pekelném? Mimochodem, s pronatalistickým vyzněním Bible to údajně taky není tak žhavé - některé výroky Boží či Ježíšovy jsou velice dvojznačné. Mimochodem, zkuste si vygůglit "antinatalism" - je tam toho spousta.

0 0
možnosti
MK

Literatura k tématu:

David Benatar - Better Never to Have Been: The Harm of Coming into Existence (nedávno vyšlo česky jako "Nebýt či být: O utrpení, které přináší tento svět")

http://www.amazon.com/Better-Never-Have-Been-Existence/dp/0199549265

http://www.kosmas.cz/knihy/183039/nebyt-ci-byt/

Thomas Ligotti - Conspiracy Against the Human Race (česky zatím nevyšlo pokud vím, ale dá se to najít na jednom českém nejmenovaném filesharingovém serveru, který začíná na "U" a v názvu má i "ž". Výborné dílo.)

http://www.amazon.com/The-Conspiracy-Against-Human-Race/dp/0984480277 ...a antinatalismus z křesťanské pozice http://www.amazon.com/No-Baby-Cry-Christian-Antinatalism/dp/1482676656 ...dále třeba http://www.amazon.com/Confessions-Antinatalist-Jim-Crawford/dp/1616583452

0 0
možnosti
  • Počet článků 123
  • Celková karma 6,52
  • Průměrná čtenost 1030x
Ostravák a etnický čechoslovák. 

Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube kanál: 

https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky