Diskuse
Křesťanství a pochybnost
Děkujeme za pochopení.
M33i47c12h73a29l 45S46e97d63m33í19k
S větou Vašeho známého koresponduje 1Kor15,17-18 Nebyl-li však Kristus vzkříšen, je vaše víra marná, ještě jste vesvých hříších, a jsou ztraceni i ti, kteří zesnuli v Kristu.
Každá mohutnost má své konstruktivní adestruktivní formy. Pár nalezených citací: „Pochybnosti o víře nejsou hříchem,pokud jsou to jen nejistoty, nejasnosti a otázky po důkazu a smyslunáboženských pravd a souvislostí, které vedou k objasnění Božího poselství.Pochybnosti nejsou samy o sobě špatné; musíme se upřímně snažit o pravdivou odpověď.“
Halík: „Pochybnost, o které mluvím jako ovítané sestře víry, vychází z vědomí, že existuje velká propast mezi absolutnímtajemstvím Božím a lidskou kapacitou toto tajemství pochopit, pojmout avyjádřit. Pochybnost pomáhá víře, jestliže destruuje přílišnou jistotu, že toumíme, dokážeme vyjádřit, že to máme ve své režii, že jsme majetníky pravdy. Hříchemmůže být např. pochybnost, která vychází z pyšného postoje lidského rozumu acynicky se do všeho strefuje.“
Je rizikové stavět logickou konstrukci najednom výroku bez hledání dalších souvislostí v daném textu. Pravděpodobněi v citovaném katechismu by se daly najít pasáže aspoň částečněodpovídající uvedeným citacím. V celkovém kontextu tam bude problematicképochybování mít nejspíš užší rozsah, než uvádíte v článku.
K příkladu Pia V. v dialogu sheretiky: Sv. Augustin obdobně spor s manichejci předložil nestrannémusoudci s tím, že se jeho výroku podřídí.
Články víry mají svou analogii ve vědě spíš v axiomech– tvrzeních, jejichž platnost se předpokládá a nelze je dokázat; ověřuje se bezrozpornostsystému axiomů. O těchto oblastech nemáme dost informací, aby je šlo jednodušeprokázat či vyvrátit. Používání formální logiky zde musí být opatrné, snadno selze dostat mimo oblast platnosti.
J78a59k85u55b 60M78o82r14a34v52č57í44k
"Je rizikové stavět logickou konstrukci najednom výroku bez hledání dalších souvislostí v daném textu."
Doporučuji diskuzi pod článkem na mém hlavním blogu: http://desirabilia.blogspot.cz/2014/01/krestanstvi-pochybnost.html#comment-form. To, co říkáte, platí jistě pro Bibli, ale mám za to, že pro katechismus ne.
"Pravděpodobněi v citovaném katechismu by se daly najít pasáže aspoň částečněodpovídající uvedeným citacím. V celkovém kontextu tam bude problematicképochybování mít nejspíš užší rozsah, než uvádíte v článku."
Přečetl jsem jej skoro celý a nevybavuji si, že by tam bylo takové upřesnění. Ale musel bych si ho jistě přečíst znovu.
Halíka v těchto věcech nepovažuji, v kontextu jeho celkového uvažování a jednání, za příliš relevantní autoritu.
"K příkladu Pia V. v dialogu sheretiky: Sv. Augustin obdobně spor s manichejci předložil nestrannémusoudci s tím, že se jeho výroku podřídí." To je pěkné, ale příliš nevím, co jste tím chtěl naznačit ...
M20i72c71h65a41l 49S49e66d88m22í46k
V diskuzi na blogspotu vidím hodně podobné úvahy jako moje, včetně citace sv.Pavla.
Katechismus je žánr s vědomým zjednodušením problematiky pro cílovou skupinu; Váš je střední, existovaly asi také malý a velký. Nikde jsem neviděl, že by se autorita katechismu stavěla nad autoritu bible. Je to druh interpretace, která nikdy neměla status neomylnosti ani vyčerpávajícího popisu problematiky, i když má církevní schválení. Dále je potřebné používat materiál na odpovídající úrovni, a Vašim úvahám je určitě adekvátnější velký katechismus než střední. Nutnost respektování souvislostí platí pro každý text, který chcete interpretovat, včetně katechismu; to je obecná zásada. A to, co daná kniha jednoznačně neřeší, hledat v podrobnějších dobových dokumentech. Ve formě s možností textovéo vyhledávání vím ještě o starším Tomáškově katechismu doporučovaném i tradicionalisty http://katolicky-katechismus.cz/
Když nemusíte Halíka, relevantní je i předchozí citát a velmi podobné vyjádření je i v Tomáškově katechismu.
Pius V., sv.Augustin - oba použili velmi podobný postup, Augustin je kanonizován. Proč by měl být v tomto jejich jednání problém? Kvůli jedné svérázné interpretaci jedné věty?
J24a71k41u26b 76M42o14r90a60v57č18í10k
"Vašim úvahám je určitě adekvátnější velký katechismus než střední"
To je asi správná poznámka, díky.
M84i56c73h18a70l 95S31e80d88m66í62k
Ještě postřeh k Pius+Augustin: Oba byli z těch, kteří nesou odpovědnost za uchování a spoluvytváření toho,"co církev k věření předkládá", což je jiná pozice než adresáti katechismu. Měli dostatečnou znalost problematiky a schopnosti k diskuzi. Logika + Písmo + tradice jsou podstatné prvky tvorby obsahu víry, takže Pius V. přinejmenším hypoteticky připustil možnost korekce, pokud se najde těmito nástroji objektivně doložitelná chyba.
J55a72k79u66b 23M82o52r82a65v22č80í41k
"Pius V. přinejmenším hypoteticky připustil možnost korekce, pokud se najde těmito nástroji objektivně doložitelná chyba"
Právě v tomto vidím ten problém, ale je tedy otázka, co je v tom velkém katechismu. Zkusím pozjišťovat více informací.
M87i47c66h36a90l 47S66e82d62m64í71k
Ten problém lze nazvat paradoxem. Lze říct, že obsahu důvěřuje do té míry, že je ochoten jej korigovat, pokud by se prokázala chyba. Ochota k přezkoumání je nutná pro důvěryhodnost a je kompatibliní s vědeckým přístupem. Důvěra v proces, jímž byl obsah stanoven, zase závažnou chybu prakticky nepřípouští; ale nezakazuje přezkoumání.
J83a75k40u94b 91M90o65r25a56v19č84í52k
Právě proto bych to nenazval paradoxem. Myslím, že mám dobré důvody to nazvat spíše rozporem - ovšem s vědomím, že se mi ještě nedostal do ruky ten velký katechismus, tudíž s ochotou k přezkoumání.
- Počet článků 123
- Celková karma 6,52
- Průměrná čtenost 1030x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw