Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Některé momenty z pasáže o aseitě mi připadají poněkud jednostranné. "Čím však má být mravní svoboda dokonalejší, tím více se dle mne musí vztahovat na všechny nejmenší a nejbanálnější rozhodnutí typu pohnutí malíčkem či mrknutí okem, které by měly být konány přesně dle vůle Boží." To je mentalita "desátků z máty a kopru", jež není v NZ právě vyzdvihována. Nejednou se zdůrazňuje svoboda jako Boží dar.

"Augustinova obec Boží je určena láskou k Bohu, kdežto obec pozemská láskou k sobě - té je třeba se prostě bez ptaní vyvarovat a zničit." A co "miluj bližního svého jako sebe sama"? Špatná je nezřízená láska zakřivená jen do sebe, láska k Bohu je spojenou nádobou s láskou k lidem i přiměřenou láskou k sobě.

"Jak vzniká nezřízené zalíbení v sobě samém?" Možnou odpovědí je Augustinovo "Nepojné je naše srdce, dokud nespočine v Tobě, Bože." Biblické pojetí člověka jako Božího obrazu obsahuje i nepominutelnou složku vztahu - "stvořil člověka jako muže a ženu". Pokud původně zamýšlený zdroj naplnění chybí, snaží se prázdný prostor člověk naplnit jinak. Být sebou podle křešťanství úzce souvisí s pojetím člověka jako Božího obrazu, který má dynamiku vnitřních vztahů (Nejsv.Trojice). K přiblížení by mohla pomoci díla teologů-mystiků (Terezie z Avily, Jan od Kříže, Augustin..., ovšem ideálně setkání s nějakým živým). V analogii k moderní vědě se u nich spojuje oblast teorie a experimentu, což u scholastické teologie tolik spojeno není a nutně zde dochází ke značné redukci bohatství popisovaných jevů.

Chesterton: Básnik si jen žádá, aby mohl strčit hlavu do nebe. Logik se však snaží dostat nebe do své hlavy. A co praskne, to je hlava.  Takže při Vašem úctyhodném záběru lze doporučit i nadhled a vědomí principiálních omezení zvoleného přístupu.

0 0
možnosti

"A co "miluj bližního svého jako sebe sama"?"

Na to se dá odpovědět otázkou, jaký je motiv, pro nějž milujeme/máme milovat sebe sama. Jsem-li to já nebo Bůh.

Třetí odstavec jsem asi ne úplně pochopil ... jinak ale co se týče Terezie z Avilly, Jana od Kříže atp., tak k tomu jen tolik, že větší deprese a hrůzu z křesťanství než oni (jejich spiritualita) mi přineslo už jen máloco. Takže v dohledné době jejich díla zcela určitě znovu otevírat nebudu.

A ad Chesterton: jo, to znám, to je z Ortodoxie. Já bych proti tomu mohl postavit Platóna: "básníci mnoho nepravdivého navymýšlejí" . Ale nechci tady určitě spouštět nějakou samoúčelnou polemiku. Chesterton je každopádně člověk, který proti dvojici pravda x omyl (popř. nepravda) staví dvojici zdraví x nemoc. Něco jsem k tomu napsal tady: http://desirabilia.blogspot.com/2013/06/nekolik-poznamek-ke-zdravemu-rozumu.html

0 0
možnosti
Foto

J36i54ř84í 38M64a92n48e57k

20. 9. 2013 13:24

Omlouvám se, že jsem to celé nečetl (až úplný konec) a rovnou taky sděluji, že jsem katolík a navíc jsem před časem přečetl 7 dílů klasické realistické filosofie J. Fuchse, tak bylo milé se s těmi pojmy zase jednou setkat.

Proč Bůh dává člověku absolutní svobodu chápu v rámci své floskule "láska je rozhodnutí" tak, že Bůh si přeje, aby se člověk rozhodl pro něj, tedy pro dobro. Ale to rozhodnutí nutně musí mít v každém okamžiku možnost odmítnutí, jedině pak je láskou. Pouze tehdy, mohu-li volit lákavé zlo, ale přesto volím "nudné" dobro, je to opravdová láska. Není svoboda k dobru a svoboda ke zlu, je pouze a jedině svoboda, absolutní, nedeterminovaná. Dobro je transcendentní a subjekt svým rozhodnutím spojený s dobrem též transdenduje, přesahuje fyzický zánik. Bez tohoto spojení smrtí jeho existence coby subjektu zaniká. Odmítnutím dobra se do toho zániku sám vrhá (tedy zavrhává se, činí se zavrženým).

0 0
možnosti

"Omlouvám se, že jsem to celé nečetl (až úplný konec)"

Není zač se omlouvat. Jinak, na té fotce mi hodně připomínáte Vlastu Redla :-)

0 0
možnosti
  • Počet článků 123
  • Celková karma 6,52
  • Průměrná čtenost 1030x
Ostravák a etnický čechoslovák. 

Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube kanál: 

https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky