Apologeticko-ďábloadvokační blog 3: pohani, židovství a nastavená tvář
Všiml jsem si totiž dvou konkrétních věcí, které pohani opakovaně zmiňují a kvůli nimž odmítají křesťanství a tak bych je rád ještě trochu probral. Které to jsou?
První z nich je biblický evangelní verš Matouš 5, 39, kde je řečeno „kdo tě uhodí do tváře, nastav mu i druhou“. Velké obtížnosti a těžké pochopitelnosti tohoto verše jsou si vědomi i křesťané, jako třeba autor tohoto článku, který na začátku trefně popisuje to, jak tento verš vnímají nejen pohani. Autor článku sice následně ihned upozorňuje na nebezpečí vytrhávání verše z kontextu, ale dát ve finále uspokojivou interpretaci se mu podle mne nepovedlo, natož takovou, která by byla nějak „uspokojivá“ i pro pohany. Upozornění na kontext a chybnost principu „vzít první vnější dojem z nějakého biblického verše jako ten rozhodující“ na pohany v tomto ohledu příliš nefunguje a upřímně, ani se tomu až tolik nedivím. Pohani díky tomuto verši i v křesťanství samotném vidí náboženství ušlápnutých fackovacích panáků, kteří si musí nechat líbit cokoliv, náboženství podlamující vůli k jakémukoliv odporu a v posledku i chuť k životu vůbec. Apologetická výzva vůči křesťanství je zde jasná.
Vyvrácení křesťanství jako náboženství ušlápnutých, neodporujících tichošlápků a fackovacích panáků v tomto případě nebude příliš snadné a já jej zde nepodám. Jeden „historický“ argument bych si zde ale dovolil přednést. Totiž, pohani často „brečí“ a spílají křesťanství to, že to byli právě křesťané, kteří fyzicky vyhubili staré pohanské národy dle své vypjatě netolerantní náboženské ideologie. Tato výtka, resp. odpověď na ni, by vydala na samostatný text a vyžadovala by velké historické znalosti tématu, kterými nedisponuji. Nicméně, opravdu by náboženství tichošlápků a submisivních fackovacích panáků dokázalo vybít mnohé pohanské kmeny? Co vy na to, pohani? Chápu, že je to trochu kontroverzní argument, protože od jednoho „extrému“ jakoby přešel k tomu opačnému. Možná by v tomto ohledu byli lepším příkladem křižáci, což také nemohli být žádní submisivní fackovací panáci. Jak by to s tou druhou tváří bylo u nich, milí pohané?
Každopádně, hlavní apologetické úsilí by se mělo soustředit na skutečnost, že nějaké odvolávání se na kontext a na „hlubší smysl“ zmíněných veršů na pohany nějaký dojem podle mne neudělá – a z části i oprávněně. Jsem zvědavý, jestli se se nějaký funkční argument někomu podaří přinést třeba v diskuzi pod článkem.
Druhou, opakovaně zmiňovanou věcí – důvodem odmítání křesťanství je vazba křesťanství na židovství. Židovství bývá totiž pohany tvrdě odmítáno jednak z podobných důvodů jako křesťanství (monoteistická netolerance, starozákonní vyvražďování těch, kteří nevěří jako my), jednak s důvodů - které s pohany paradoxně sdílí i mnozí „radikálnější“ křesťané – časté negativní role židovského národa ve světových dějinách (lichva, kšefty s otroky, myšlenky s talmudu týkající se nežidů-gójů, sionismus, různé podvracivé aktivity atp, některé z vyjmenovaných bodů bývají většinovou společností hodnoceny jako hloupé antisemitské konspirační teorie). Světový vliv židů je v globálu prostě hodnocen jednoznačně negativně. No a protože křesťanství vychází z židovství, je právě proto odmítané. Pohany v tomto ohledu nezajímá, že ideově se křesťanství od židovství velmi radikálně oddělilo: křesťanství přece stále uznává Starý zákon jako slovo Boží a své historické vazby na židovství potvrzuje, navíc sám Ježíš byl Žid. Interně-náboženské spory a rozdíly by pohani zřejmě ohodnotili (byť fakticky neoprávněně) jako nepodstatné války o nesmrtelnost chrousta.
Upřímně, moc netuším, jak tyto pohany přimět k tomu, aby pro ně přes židovství „jel vlak“. Fakticky je princip „co je židovské, to je špatné“ samozřejmě sám špatný, ale mnoho pohanů to odmítá uznat. Jak je k tomu přimět, to je úkol, který stojí před křesťanskými apologety. Dodám ještě, že ono pohanské odmítání židovství a potažmo křesťanství je v mých očích z části postaveno na jednom základním pohanském argumentu, který považuji za evidentně nepravdivý: totiž, na principu „pravdivé je to, co je 'naše', mylné je to, co je 'cizí'”. Národně-kmenovo-sociální příslušnost opravdu nerozhoduje o pravdivosti. Že 1+1=2 platí pro všechny, i ty nejvíc znepřátelené kmeny světa.
Pohanů je globálně málo a minimálně v českých končinách nemají na nic podstatného nějaký reálný a citelný, celospolečenský vliv. Proto asi není třeba věnovat jim pozornosti více, než jejich reálnému vlivu odpovídá. V příštím díle seriálu se už budu věnovat jiným tématům. Kdy to bude je ale ve hvězdách.
Jakub Moravčík
Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?
Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.
Jakub Moravčík
Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?
Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.
Jakub Moravčík
Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka
Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování
Jakub Moravčík
Historicko-apologetické kapely. Měly by smysl?
Moderní populární hudba je dlouhodobě produkována nejen pro zábavu, ale také pro určité "ideové" účely. Početná množina hudebních fanoušků takové zaměření moderní populární hudby odmítá, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.
Jakub Moravčík
Pavla J. Hejátka chtějí zavřít na 7-9 let.
Dnes v podstatě jen krátký "oznam" o dalším politickém procesu, kterých nám začalo nebezpečně přibývat.
Jakub Moravčík
Lékařům, co nás opět nutí do náhubků
Nedávno mi na firemní mail přišlo oznámení o termínu periodické „šestileté“ prohlídky u závodního (firemního) lékaře. Banální věc, o které nemá smysl psát blog, kdyby ...
Jakub Moravčík
(Ne)katolíku Fialo, buď chlap a aspoň se víry zřekni veřejně. Nebo se obrať.
Původně jsem malinko uvažoval o tom, že tento text nazvu resp. z něj učiním otevřený dopis Petru Fialovi. Ale nakonec bude lepší jej tak nenazvat, byť je opravdu stínovému premiérovi Ukrajiny věnován.
Jakub Moravčík
Patriot fest: začátek vlastenecké hudební scény? (foto uvnitř)
Tento text měl být venku už minulé pondělí, ale protože prostě nebyl čas jej dát dohromady, tak je venku o týden později. Rozhodně pořád lepší, než nic.
Jakub Moravčík
Leninův dotaz: Co dělat?
V době, v níž vládne všeobecná iracionalita a hysterie, je obtížné psát racionální texty. Přesto se snad najde pár těch, kteří dnešní iracionalitě a hysterii nepodlehli. Pro ty, kteří podlehli, dnešní text určitě není.
Jakub Moravčík
"Stalking" Milana Kubka? Ano, ale ...
„Nemám radost z toho, že někdo stalkuje MUDr. Kubka a odsuzuji výhrůžky násilím jemu i jeho rodině.“ uvedl nejmenovaný muž, který se nejeví jako covid-vaxer, ve statusu na facebooku. V čem s ním souhlasím a v čem ne?
Jakub Moravčík
Vypukne povstání blogerů na Aktuálně a rozšíří se i na iDnes?
Rychlý a krátký komentář k hypercenzurní aktivitě Aktuálně.cz vůči třem svým blogerům (Jan Tománek, Jana Zwyrtek Hamplová, Jan Hnízdil) a k možné reakci ostatních "aktualistických" blogerů na tento počin.
Jakub Moravčík
Na nákupní frontě klid. Ještě tak měsíc?
Dlouho jsem nic nenapsal (leckomu to jistě nechybělo) a možná zase dlouho nenapíšu. Nebyl čas, a příliš ani potřeba. I když potěšil mail od jedné čtenářky, která mi mou dlouhou pauzu připomněla. Tak ji teď zkusím krátce přerušit.
Jakub Moravčík
Každý, kdo je pro svobodu (i po) projevu, musí být Rebornem i Walterem Kraftem
O některých zlých věcech, jako jsou např. odsouzení jedinců za svobodu slovně-obrazového projevu (slovem či např. náboženskými symboly) se musí psát pořád dokola. Jinak tyto svobody definitivně umřou - naší vinou.
Jakub Moravčík
Dvakrát u pravoslavného Gorazda v Olomouci (z části fotoblog)
V uplynulých pár týdnech jsem dvakrát navštívil pravoslavný kostel sv. Gorazda v Olomouci - poprvé v rámci Noci kostelů a podruhé přímo na nedělní liturgii. Přináším malou reportáž jako - doufám - "předkrm" něčeho většího.
Jakub Moravčík
Kdo má kde na Zemi žít? Uvedení do problému
Po delší době budu konečně psát o něčem jiném, než o covidu a politice, a vrátím se z části i k filosofii, která mému blogu jasně dominovala v prvních pár letech jeho existence. A v souvislostech trochu zabrousím i do křesťanství.
Jakub Moravčík
Když přišli pro pravoslavného kněze, nemlčím, ač nejsem pravoslavný
V té naší ČTR (viz můj před-předminulý blog o případu Benedikta Čermáka) řádně přituhuje den za dnem a vypadá to, že bude třeba se na to nějak prakticky připravit. Co se stalo tentokrát?
Jakub Moravčík
Proč se vlastně ani netěším, až si zase budu moci dát pivo v hospodě
Máme tu prozatimní papírový konec nouzového stavu a již pár dní před ním se na facebooku začaly objevovat příspěvky ve stylu, jestli se už těšíme, až si zase dáme pivko někde venku na zahrádce.
Jakub Moravčík
Šesté zastavení: Veronika podává Pánu Ježíši respirátor
Dnešní glosa bude zčásti takovou "blbostí" pokoušející se být vtipnou (s doufáním, že nebude hloupá), ale z části i takovým nepřímým "glosujícím apelem" na katolické bratry a sestry, kteří podléhají covidové hysterii.
Jakub Moravčík
Je suis Benedikt Čermák aneb žijeme v ČTR (České tyranské republice)
Když se vláda bojí svého lidu, je to demokracie. Když se lid bojí své vlády, je to tyranie. Který že americký politik to řekl? Rozsudek z předvčerejška u nás tu tyranii každopádně nastoluje. Či již nastolenou upevňuje?
Jakub Moravčík
Vládní opatření jsou svatá a nedotknutelná, vy (anti)covidoví heretici!
Covidová sanitární totalita stále utahuje šrouby, z čehož už pomalu dostávám depku. Navíc na nějaký hromadnější občanský odpor to v česko-slovenském rostoru bohužel nevypadá. Tak aspoň malý bezvýznamný ventil v podobě této glosy.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 123
- Celková karma 6,50
- Průměrná čtenost 1030x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw