Já a křesťanství: psychologie a sociální identita
Původně jsem chtěl dnešní blog nazvat „Katolictví jako sociokulturní identita“ a v jistém smyslu je takový název stále jakýmsi „podtitulem“. Ale protože budu psát přeci jen trochu šířeji, název jsem trochu upravil.
Drtivá většina křesťanů (1) nežije své křesťanství v jakési totální izolovanosti a osamocenosti. Naopak, většinou mají kolem sebe nějaké další křesťany – ať už třeba pouze v kostele na mši, nebo v širší rodině popř. mezi přáteli. Křesťané vždy vytvářejí společenství, společnost: od těch neformálních a málo vědomě propojených (např. lidé společně jsoucí v kostele na mši), přes různé skupinky křesťanských přátel, různá spolča, modlitební skupiny, přes širší či užší rodiny, pokud všichni její členové sdílejí stejnou víru, až po vysoce společensky formalizovaná a vyprofilovaná společenství jako řeholní řády ve sféře duchovní a např. katolické státy ve sféře světské. A každý člen této společnosti se s ní cítí být - více či méně – identifikován, participuje svou jedinečnou osobností na její společenské identitě a v tomto smyslu jakoby se i částečně vzdával své identity individuální v prospěch té společenské.
Čím je společnost filosoficky? Na prvním místě je společnost jsoucnem – jsoucnem živým, protože tvořeným živými členy, v našem případě dokonce členy lidskými, tedy vybavenými rozumem a vůlí. A jak zní velmi, velmi plausibilní a důvodná myšlenka Tomáše Akvinského, každé živé jsoucno touží zachovat samo sebe v bytí. Každé živé jsoucno, které bude cítit nějaké ohrožení své existence, se bude tomuto ohrožení bránit. A jelikož i společnost je živé jsoucno, bude se bránit ohrožení své existence, a to tím více a zuřivěji, čím víc považuje svou existenci za důležitou.
Jak a proč by se mohla bránit nějaká křesťanská společnost vůči něčemu, co by cítila jako své ohrožení? Vezměme si např. křesťanské společnosti starověku, středověku i novověku, stavěné dle Augustinova konceptu (jak o tom píše Paul Johnson ve svých dějinách křesťanství) jako uzavřené. Tyto společnosti se cítily ohrožovány jakýmkoliv nekatolictvím a kdo chtěl být jejím členem, musel být vůči tomu konformní. Kdo odmítl, byl ze společnosti vyloučen, vyvržen – typicky např. v době pobělohorské, v době násilné rekatolizace: kdo nechtěl přistoupit na katolickou víru, musel odejít ze země, ze státu, který stál na katolických základech. S podobnými situacemi se můžeme setkat např. v sektách či některých radikálních protestantských církvích. Již dávno jsem slýchával o případu/případech, kdy např. s člověkem, který odešel od Svědků Jehovových, jeho bývalí souvěrci absolutně přerušili veškeré společenské kontakty; a jelikož takový člověk často neměl jiné přátele a známé, než své (bývalé) souvěrce, ocitl se tak náhle ve společenském smyslu „na ulici“ - byl úplně sám a bez pomoci. Každý zná pojem exkomunikace – ex communio, tedy ven ze společnosti. (2) A podobné situace existují i mimo fenomén, kdy se nějaká společnost cítí být ohrožena: může se cítit být třeba „jen“ potupena či zneuctěna. Např. v islámu, když člen rodiny od muslimské víry odpadne, musí jej zbylá rodina dokonce zabít. Proč toto všechno zmiňuji?
AKTUALIZACE: Ze soukromých důvodů jsem se po čas rozhodl zbytek článku odstranit. Jeho torzo zde ale nechávám, abych jej nemusel úplně mazat.
Poznámky
(1) To, co píšu o křesťanech a křesťanství, samozřejmě platí nejen o něm, ale i o ostatních náboženstvích: ale proto, že jsem křesťan, omezuji se v textu na křesťanství.
(2) V souvislosti s fenoménem ohrožení společnosti či útoku na ni mne také velmi zaujala věta z článku o znásilněné italské ženě jménem Franca Viola, s jejímž příběhem doporučuji se seznámit. Cituji v angličtině: „The idea of rape as a violent crime against the person, rather than an offense to society or the family, was still only beginning to take shape in Italian law. “ Zvýraznění je moje. Bylo pro mne vcelku fascinujícím zjištěním, že fenomén znásilnění mohl být v minulosti chápán nikoliv jako útok primárně na jednotlivce, nýbrž jako útok na společnost, jejíž je ten jednotlivec součástí. Což možná svědčí o tom, že jsem/jsme dnes zakořeněn(i) v individualismu tak hluboce, že už si to přestáváme uvědomovat.
Jakub Moravčík
Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?
Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.
Jakub Moravčík
Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?
Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.
Jakub Moravčík
Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka
Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování
Jakub Moravčík
Historicko-apologetické kapely. Měly by smysl?
Moderní populární hudba je dlouhodobě produkována nejen pro zábavu, ale také pro určité "ideové" účely. Početná množina hudebních fanoušků takové zaměření moderní populární hudby odmítá, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.
Jakub Moravčík
Pavla J. Hejátka chtějí zavřít na 7-9 let.
Dnes v podstatě jen krátký "oznam" o dalším politickém procesu, kterých nám začalo nebezpečně přibývat.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Arizonští poslanci schválili zrušení 160 let starého zákona zakazující potraty
Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...
Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty
Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...
Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr
Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
- Počet článků 123
- Celková karma 6,52
- Průměrná čtenost 1030x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw