Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Počátek každé lásky je iracionální

Dobře, úplně každé asi ne. Ale to si v tomto krátkém, převážně filosofickém zamyšlení, za chvíli vysvětlíme.

Mám celý život velmi rád hudbu a naopak mne nijak zvlášť nebere divadlo. Nebo mám z živočišné říše velice rád ptáky, a naopak mne příliš neberou plazi, nebo hmyz. Proč? Odpovím si protiotázkou: kdybych teď začal udávat nějaké (racionální) důvody, jaký bych měl důvod si nemyslet, že si jimi jen bláhově zpětně racionalizuji něco, co je ve své podstatě iracionální?

Když zde používám slovo iracionální, tak je třeba upřesnit, že to nemyslím ve významu "protiracionální", protirozumové. Myslím to hlavně v tom významu, že na té lásce, či přesněji zalíbení v tom či onom, se náš rozum, naše vědomí a intencionalita nijak nepodílely. NEVÍME, proč jsme něco začali milovat, proč jsme v tom našli zalíbení. Žádný milovník koček neví, proč je má raději než psy, a naopak. Já nevím, proč mám raději ptáky než plazy a hudbu, než divadlo.

A na základě toho se nabízí jedna otázka, kterou si mnoho lidí asi neklade: VADÍ NÁM, ŽE TO NEVÍME?

Pokud mám mluvit za sebe, pak přiznávám, že do doby, než jsem si tu otázku uvědomil, což bylo teprve nedávno, mi to určitě nevadilo - už jen proto, že jsem o té otázce neměl tušení. A ani bezprostředně v momentě, kdy jsem tu otázku objevil, jsem žádný "vadící" pocit necítil a příliš ho necítím doteď. Ale je pravda, že - a za tím už shledávám určité racionální důvody - paradoxně nějak chci, aby mi to vadilo. Proč? Protože ona "iracionalita" znamená, že mne má něco v moci - něco, co nedokážu ani přesně pojmenovat, ale nad čím nemám kontrolu. A to by mi - domnívám se - nějak vadit spíše mělo. Nemáme bezprostřední kontrolu nad svými pocity, zalíbeními a láskami, naopak, to ony mají moc nad námi. Ostatně, zkusil někdo své zalíbení v něčem sám v sobě zničit, třeba jen proto, aby si dokázal, že to dokáže a že má v tomto nad sebou moc? Velmi rád si v komentářích přečtu, jak (ne)uspěl. 

Mimochodem. všechno, co se týká lásek resp. tužeb, se týká i strachů, odporů k něčemu. Já mám v sobě iracionálních strachů spoustu, už od dětství - některé zmizely, některé mi dodnes děsně ztrpčují život. Jak rád bych se jich zbavil - ale když člověk nezná jejich příčinu, je to prostě problém. A zatímco u lásek je pochopitelné, že nám nevadí, proč milujeme to a ne ono, u strachů je zcela pochopitelné, když nám vadí, pokud jejich příčinu neznáme.

Ale je pravda, že víceméně všechno výše napsané se vztahuje k láskám (popř. strachům), nakolik jsou tyto v aristotelské klasifikaci láskami k dobrům příjemným (či strachy ze zel nepříjemných) - a ty jsou v posledku vždycky především sebeláskou (což v sobě vůbec nemusí skrývat mravně negativní konotaci). Lásky k dobrům ušlechtilým a jejich počátek jsou opravdu většinou lásky racionální - tím více, pokud mají být skutečně láskou objektivní a nikoliv zamaskovanou láskou k sobě. A bohužel také mohou být láskami dlouhodobě velmi nepříjemnými, ale to už by bylo na jiné téma.

Co jsem tím vším chtěl říci? No v podstatě jsem hlavně chtěl, abychom si to o "iracionalitě" našich lásek uvědomili a, pokud to někdo potřebuje, přiznali si to. V komentářích třeba můžeme naivně zkusit po některých "iracionálních" příčinách našich lásek zapátrat - pokud to ovšem, vzhledem k výše napsanému, má vůbec šanci na nějaký úspěch.

Autor: Jakub Moravčík | úterý 16.4.2019 12:02 | karma článku: 4,53 | přečteno: 180x
  • Další články autora

Jakub Moravčík

Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?

Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.

4.4.2024 v 11:59 | Karma: 6,52 | Přečteno: 250x | Diskuse| Ostatní

Jakub Moravčík

Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?

Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.

7.12.2023 v 14:26 | Karma: 11,63 | Přečteno: 804x | Diskuse| Politika

Jakub Moravčík

Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka

Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování

27.11.2023 v 19:37 | Karma: 24,77 | Přečteno: 896x | Diskuse| Ostatní

Jakub Moravčík

Historicko-apologetické kapely. Měly by smysl?

Moderní populární hudba je dlouhodobě produkována nejen pro zábavu, ale také pro určité "ideové" účely. Početná množina hudebních fanoušků takové zaměření moderní populární hudby odmítá, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.

6.8.2023 v 19:00 | Karma: 4,56 | Přečteno: 194x | Diskuse| Ostatní

Jakub Moravčík

Pavla J. Hejátka chtějí zavřít na 7-9 let.

Dnes v podstatě jen krátký "oznam" o dalším politickém procesu, kterých nám začalo nebezpečně přibývat.

29.3.2023 v 21:10 | Karma: 31,20 | Přečteno: 3743x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 123
  • Celková karma 6,52
  • Průměrná čtenost 1030x
Ostravák a etnický čechoslovák. 

Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube kanál: 

https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky