Theodicy: nový filosofický blockbuster?
Ovšem, jak napsal ve své knize Svědectví o zármutku C.S.Lewis, nikdy nevíte, jestli něčemu věříte, dokud se to pro vás nestane otázkou života a smrti. Až když se dostaneme do nějakého existenčního průseru, začínáme věci opravdově řešit - pokud se ovšem nezhroutíme či nerezignujeme.
I filosofické otázky mohou být předmětem podobného přístupu. Přirozenou výjimkou jsou některé otázky etiky - např. momenty, kdy jde prakticky o to, zda odpojit či neodpojit nějakého pacienta od přístrojů, povolit či nepovolit v té či oné míře eutanazii, zakázat pod citelným postihem to či ono apod. Moment nutného, neodkladného rozhodnutí, který před nás situace nemilosrdně postaví, je podle mne něco, na čem se všichni filosofové v nějakém smyslu snadno shodnou: každý totiž rozumí např. tomu, co by znamenalo zakázat to či ono. V tu chvíli jdou všechny jazykové hry, hermeneutika a relativismus bokem a nastupuje selský realismus.
Právě přemýšlení nad tím, jak donutit filosofy k tomu, aby se některými otázkami (v mém případě především těmi mými :-) ) vážně zabývali teď a tady a neodkládali je, mne nedávno přivedlo k nápadu na scénář filosofického thrilleru, který bych nyní rád představil. Samozřejmě půjde jen o základní kostru a ideu, s hrubými nedostatky, které by bylo třeba dopilovat, a navíc nechci nikoho zatěžovat příliš dlouhým textem. Tedy:
Mike Campbell je čerstvě vysloužilým agentem speciální jednotky CIA, nesmírně schopným a inteligentním. Žena mu ale už umřela a zůstala mu krásná, milovaná 16tiletá dcera. Mike řeší, co se svým životem, hledá jeho smysl, ptá se po existenci Boha a rozhodne se pro zajímavou věc: nastoupí na stará kolena na vysokoškolské studium filosofie. Mimo jiné absolvuje předmět Středověká filosofie, který učí jeden starý, ale Mikovi sympatický profesor - stoupenec scholastiky. Argumenty pro existenci Boha Mikovi imponují. Na jedné hodině se ale probírá teodicea, tedy otázka ospravedlnění Boha vzhledem ke zlu ve světě. Profesor přednáší klasické scholastické argumenty, které ale Mika nejen že neuspokojí, ale ještě jej navíc podráždí. Snaží se o nich s profesorem polemizovat v kabinetu, ale diskuze nikam nevedou: profesor se jen odvolává na tajemství, poukazuje na lidskou nicotnost, omezenost poznání atp. Mikovi se začíná zdát, že profesor časem přestává být ochotný diskutovat.
Po jedné takové vypjaté debatě se Mike vrací večer domů, když v tom jej zastihne telefonát, v němž je mu policií sdělena strašná zpráva: jeho dcera byla nalezena mrtvá a brutálně znásilněná. Mike je zoufalý a následující dny prožívá na pokraji zhroucení. Neuspokojivé teodicejní argumenty a čerstvě uplynulé polemiky s profesorem jeho trýzeň jen zhoršují. Během jedné vypjaté bezesné noci Mike, vnitřně rozleptaný a nahněvaný na celý svět, usoudí, že již nemá co ztratit, a učiní rozhodnutí.
Následující část scénáře je nejslabší a vyžaduje největší dopilování, proto stručně: pozítří se ozbrojenému Mikovi - bývalému členu speciální jednotky CIA - podaří ve zdejším obchodním domě nainstalovat a ukrýt dálkově ovládanou, silnou trhavinu. Zároveň zneškodní pár členů ochranky a dostane se do místnosti s centrálním ovládáním budovy. Jeho pomocí budovu neprodyšně uzavře, takže nikdo z návštěvníků nemůže ven. Mike celou centrální místnost pojistí proti vniknutí dovnitř tak, aby jakýkoliv pokus o vniknutí dovnitř spustil trhavinu a srovnal budovu se zemí se všemi návštěvníky, včetně něj samotného. Brzy přijede policie, zjistí situaci a začne s Mikem vyjednávat, podobně jako ve filmu Bezva finta s J.P.Belmondem. Mike má jedinou podmínku, která policisty takřka šokuje: obchodní dům otevře, hosty a personál propustí, trhavinu zlikviduje a pak se sám vydá policistům, ale jen za jedné podmínky - pokud přijede profesor-scholastik a při vědomí hrozné smrti Mikovy dcery mu představí opravdu přesvědčivou teodiceu, která Mika přesvědčí. Pokud nepřesvědčí, odpálí trhavinu. Policie volá profesora a sdělí mu situaci. Ten je šokován, ale vydává se na místo. Začíná filosofická disputace, na jejímž výsledku závisí, pohřbí-li či nepohřbí Mike pod sutěmi obchoďáku stovky životů, včetně svého. Bezva finta se mění v nervy drásající, filosofickou Telefonní budku ...
Film může různé závěry. Např. profesor může Mika přesvědčit, ale na konci filmu vyčerpáním umírá. Nebo neumírá a film končí krátkým rozhovorem Mika s profesorem, před Mikovým nástupem do vězení. Nebo Mika sice přesvědčí, ale nešťastnou náhodou stejně k výbuchu a tragédii dojde. Nebo jej nepřesvědčí, ale Mike budovu neodpálí, a po závěrečné řeči na rozloučenou, v níž odsoudí scholastiku, se zastřelí sám. Zatím nevím, co by bylo nejlepší. Každopádně hlavní idea se mi zdá nosná. Hlavní, disputační část by bylo možno obohatit také o následující vrstvu: o celé situaci se dozví sdružení nových ateistů, jejichž úderná jednotka v čele s Richardem Dawkinsem rovněž dorazí na místo a, ač si nepřeje tragický konec celé situace, snaží se profesorovi-scholastikovi v jeho argumentaci spolu s Mikem oponovat. Vypjatost a naléhavost celé situace by se tak mohla ještě zesílit.
Vzhledem k tomu, že kulturně-mediální rovina je dnes ta, která má zřejmě největší vliv na společnost, by takový filosofický thriller mohl mít nemalý efekt. Jak na běžnou společnost, kterou by donutil o podobných věcech více přemýšlet, jednak především na profesionální filosofy, aby, až s nimi bude někdo polemizovat nejen o teodiceji, si byli vědomi, že nikdy neví, jak podstatně jejich argumentace může zapůsobit - ať už v dobrém, nebo špatném smyslu.
Na závěr se už zbývá zeptat jen na jedno: tak co, rejžové? Kdo z vás do toho jde?
Jakub Moravčík
Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?
Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.
Jakub Moravčík
Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?
Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.
Jakub Moravčík
Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka
Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování
Jakub Moravčík
Historicko-apologetické kapely. Měly by smysl?
Moderní populární hudba je dlouhodobě produkována nejen pro zábavu, ale také pro určité "ideové" účely. Početná množina hudebních fanoušků takové zaměření moderní populární hudby odmítá, ale já mezi ně rozhodně nepatřím.
Jakub Moravčík
Pavla J. Hejátka chtějí zavřít na 7-9 let.
Dnes v podstatě jen krátký "oznam" o dalším politickém procesu, kterých nám začalo nebezpečně přibývat.
Jakub Moravčík
Lékařům, co nás opět nutí do náhubků
Nedávno mi na firemní mail přišlo oznámení o termínu periodické „šestileté“ prohlídky u závodního (firemního) lékaře. Banální věc, o které nemá smysl psát blog, kdyby ...
Jakub Moravčík
(Ne)katolíku Fialo, buď chlap a aspoň se víry zřekni veřejně. Nebo se obrať.
Původně jsem malinko uvažoval o tom, že tento text nazvu resp. z něj učiním otevřený dopis Petru Fialovi. Ale nakonec bude lepší jej tak nenazvat, byť je opravdu stínovému premiérovi Ukrajiny věnován.
Jakub Moravčík
Patriot fest: začátek vlastenecké hudební scény? (foto uvnitř)
Tento text měl být venku už minulé pondělí, ale protože prostě nebyl čas jej dát dohromady, tak je venku o týden později. Rozhodně pořád lepší, než nic.
Jakub Moravčík
Leninův dotaz: Co dělat?
V době, v níž vládne všeobecná iracionalita a hysterie, je obtížné psát racionální texty. Přesto se snad najde pár těch, kteří dnešní iracionalitě a hysterii nepodlehli. Pro ty, kteří podlehli, dnešní text určitě není.
Jakub Moravčík
Apologeticko-ďábloadvokační blog 3: pohani, židovství a nastavená tvář
Už jsem si asi ani nemyslel, že tento seriál bude ještě pokračovat (a když už, tak určitě ne „pohanským“ tématem), ale nakonec pokračovat bude a ještě naposled se v něm tématu pohanství přece jen dotknu.
Jakub Moravčík
"Stalking" Milana Kubka? Ano, ale ...
„Nemám radost z toho, že někdo stalkuje MUDr. Kubka a odsuzuji výhrůžky násilím jemu i jeho rodině.“ uvedl nejmenovaný muž, který se nejeví jako covid-vaxer, ve statusu na facebooku. V čem s ním souhlasím a v čem ne?
Jakub Moravčík
Vypukne povstání blogerů na Aktuálně a rozšíří se i na iDnes?
Rychlý a krátký komentář k hypercenzurní aktivitě Aktuálně.cz vůči třem svým blogerům (Jan Tománek, Jana Zwyrtek Hamplová, Jan Hnízdil) a k možné reakci ostatních "aktualistických" blogerů na tento počin.
Jakub Moravčík
Na nákupní frontě klid. Ještě tak měsíc?
Dlouho jsem nic nenapsal (leckomu to jistě nechybělo) a možná zase dlouho nenapíšu. Nebyl čas, a příliš ani potřeba. I když potěšil mail od jedné čtenářky, která mi mou dlouhou pauzu připomněla. Tak ji teď zkusím krátce přerušit.
Jakub Moravčík
Každý, kdo je pro svobodu (i po) projevu, musí být Rebornem i Walterem Kraftem
O některých zlých věcech, jako jsou např. odsouzení jedinců za svobodu slovně-obrazového projevu (slovem či např. náboženskými symboly) se musí psát pořád dokola. Jinak tyto svobody definitivně umřou - naší vinou.
Jakub Moravčík
Dvakrát u pravoslavného Gorazda v Olomouci (z části fotoblog)
V uplynulých pár týdnech jsem dvakrát navštívil pravoslavný kostel sv. Gorazda v Olomouci - poprvé v rámci Noci kostelů a podruhé přímo na nedělní liturgii. Přináším malou reportáž jako - doufám - "předkrm" něčeho většího.
Jakub Moravčík
Kdo má kde na Zemi žít? Uvedení do problému
Po delší době budu konečně psát o něčem jiném, než o covidu a politice, a vrátím se z části i k filosofii, která mému blogu jasně dominovala v prvních pár letech jeho existence. A v souvislostech trochu zabrousím i do křesťanství.
Jakub Moravčík
Když přišli pro pravoslavného kněze, nemlčím, ač nejsem pravoslavný
V té naší ČTR (viz můj před-předminulý blog o případu Benedikta Čermáka) řádně přituhuje den za dnem a vypadá to, že bude třeba se na to nějak prakticky připravit. Co se stalo tentokrát?
Jakub Moravčík
Proč se vlastně ani netěším, až si zase budu moci dát pivo v hospodě
Máme tu prozatimní papírový konec nouzového stavu a již pár dní před ním se na facebooku začaly objevovat příspěvky ve stylu, jestli se už těšíme, až si zase dáme pivko někde venku na zahrádce.
Jakub Moravčík
Šesté zastavení: Veronika podává Pánu Ježíši respirátor
Dnešní glosa bude zčásti takovou "blbostí" pokoušející se být vtipnou (s doufáním, že nebude hloupá), ale z části i takovým nepřímým "glosujícím apelem" na katolické bratry a sestry, kteří podléhají covidové hysterii.
Jakub Moravčík
Je suis Benedikt Čermák aneb žijeme v ČTR (České tyranské republice)
Když se vláda bojí svého lidu, je to demokracie. Když se lid bojí své vlády, je to tyranie. Který že americký politik to řekl? Rozsudek z předvčerejška u nás tu tyranii každopádně nastoluje. Či již nastolenou upevňuje?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 123
- Celková karma 6,50
- Průměrná čtenost 1030x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw